Miks peaks kasutama paralleelselt enam kui ühte allkirjastamise vahendit?

Kindlasti nõustuvad kõik, kes kasutavad digitaalseid identiteedivahendeid, et see on kõige mugavam ja lihtsam viis end autentida ning dokumente allkirjastada. Samas võib aga kindlasti ka kinnitada, et ette tuleb hetki, kus teenusepakkujal esineb probleeme ning see tähendab paraku, et konkreetne vahend ei ole lühemat või pikemat aega kasutatav. 

Olenevalt usaldusteenuse pakkujast võib ajavahemik, mil konkreetne eID kasutatav pole, olla erineva pikkusega. Kasutaja jaoks aga ei ole sel olulist vahet, sest kui tal on vaja end tuvastada või allkirja anda, on tal vaja seda teha sel samal hetkel. Seetõttu on hea omada rohkem kui ühte eID-d, et siis vajadusel kasutada lihtsalt teist vahendit. 

Eesti juhtum: ID-kaartide turvaintsident

2017. aastal otsustas Eesti Vabariigi valitsus tühistada turvalisuse põhjustel 760 000 ID-kaardi sertifikaadid, mis tegi nende kaartide kasutamise autentimiseks ja digiallkirjastamiseks võimatuks. Põhjuseks oli, et Eesti ID-kaartidel, elamislubadel, digi-ID-del ja e-Residentide digi-ID-del, mis olid väljastatud 2014. aasta sügisel, esines turvaauk, mistõttu nende digitaalne kasutamine võis kasutajad ohtu seada. Kõik kaardid olid edasi kasutatavad isikut tõendava dokumendina, kuid selleks, et neid kaarte edaspidigi kasutada digitaalsetes teenustes autentimiseks ja allkirjastamiseks, oli vaja sertifikaadid uuendada. 

Kuidas olukord lahendati? Kahe kuu jooksul töötati välja sertifikaatide uuendamiseks kauglahendus. Samuti soovitati inimestel taotleda endale alternatiivne eID vahend. 5 kuu jooksul tõusis Mobiil-ID kasutajate hulk umbes 20%, Smart-ID kasutajate hulk aga kahekordistus. 

Õppetunnid

Kuigi ID-kaartide sertifikaatide uuendamiseks vajaliku lahenduse väljatöötamine ja uuendamine ise viidi läbi üsna operatiivselt ja kiirelt, kogesid kasutajad ikkagi mõningast ebamugavust. Seetõttu on kasutajatele oluline õppetund sarnasteks olukordadeks valmistuda ja omada erinevaid aktiivseid digitaalse allkirjastamise lahendusi samaaegselt. Samuti toetada oma e-teenustes erinevaid eID lahendusi ka e-teenuse pakkuja vaatest. See võimaldab kasutada ja pakkuda e-teenuseid olenemata sellest, kas mõne eID-ga esineb lühema või pikemaajalisi probleeme. 

Toodud näide Eesti ID-kaartide osas on erandlik, kuid reaalselt juhtunud olukord, mis kinnitab, et alati on parem olla valmistunud ja omada mitmete eID-de kasutamise võimalust ja võimekust.

Smart-ID on üks parimaid lahendusi kuivõrd see on näiteks Mobiil-ID-ga võrreldes veelgi lihtsam ja mugavam kasutada ja samal ajal on sama võimekusega – kasutajad saavad end autentida ning anda käsikirjalise allkirjaga samaväärset kvalifitseeritud digiallkirja. Kuivõrd katkestused esinevad üldiselt korraga vaid ühe eID-ga, saavad kasutajad kasutada sel ajal mõnd alternatiivi, mis neile kättesaadav on. 

Mis on DigiPRO ja kes seda teevad? Loe siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli DigiPRO uudiskiri

Kolm korda nädalas spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks.