Mis suunas liigub tööturg kui kogu elu on online keskkonda kolinud?

Üle aasta kestnud koroonakriis on sundinud ettevõtteid ja inimesi oma tavapäraseid harjumusi ning tegevusi ümber mõtestama ja korraldama.

Üks kriisist tugevalt mõjutatud valdkondi on mõistagi tööturg. Paljud ärid on pidanud personali vähendama või suisa tegevuse lõpetama. Võrreldes aastataguse ajaga on tänavu märtsis kaks korda rohkem töötuid.

Töökoha vahetust kaalutakse kriisi ajal põhjalikumalt

Olukord, kus tööotsijaid on tunduvalt rohkem kui tööpakkumisi, võiks justkui tähendada, et ettevõtetel on nüüd sobivaid kandidaate hoopis lihtsam leida. KPMG personalijuhi Epp Sillaste sõnul see tegelikult nii siiski pole ning värbajatel on nüüd varasemast hoopis rohkem tööd.

“Kui vaadata ametikohti, kus kvalifikatsioonide ja töökogemuse nõuded pole nii kõrged, siis nende puhul saame möönda, et kandidaatide arv on tõesti tõusnud,” tõi ta välja.

Teisest küljest on koroonakriis muutnud inimesed ettevaatlikumaks ning pannud oma otsuseid rohkem läbi mõtlema. Head haridust, oskusi ja kogemusi nõudvate töökohtade puhul – näiteks otsib KPMG praegu oma raamatupidamisbüroosse vanemraamatupidajat – on sobivate kandidaatide leidmine aga keerulisemaks läinud.

Ülemaailmse pandeemia tõttu tekkinud ebakindlus tuleviku ees ei soosi töökoha vahetamist ning kui inimene on oma praeguse töökohaga kasvõi mõõdukalt rahul, siis ei soovi ta tõenäoliselt kergekäeliselt töökohta vahetada.

“Inimesed pelgavad tõenäoliselt ka seda, et kui nad on viimasena tööle võetud, siis raskuste korral peavad nad ka esimeste seas lahkuma,” selgitas Sillaste.

“Näiteks auditi valdkonnas töötavad reeglina inimesed, kes analüüsivad oma otsuseid väga põhjalikult ega vaheta niisama töökohta. Selliste inimeste värbamiseks, kes ametikoha vahetust väga põhjalikult analüüsivad, peamegi meie omakorda rohkem pingutama ja vaeva nägema,” lisas ta.

Värbamisest ja värbajate tööst rääkides on koroonakriisi ajal pikenenud eeskätt aeg, mis kandidaatide leidmisele ja nendega suhtlemisele kulub.

“Enam ei piisa sellest, et paneme kuulutuse üles ja ootame, et KPMG-sse tullakse lihtsalt seepärast, et oleme mainekas ja edukas rahvusvaheline ettevõte. Peame olema ja oleme värbamises tunduvalt aktiivsemad ja kaasame vajadusel ka väliseid spetsialiste. Samuti vaatame pidevalt üle oma sisemisi protsesse ja ka motivatsioonipaketti, arvestades, et osasid hüvesid ei pruugi olukorrast tingituna olla võimalik praegu pakkuda,” rääkis personalijuht.

Kuidas korraldada uue töötaja onboarding maailmas, kus inimkontakte tuleb vältida?

Kuna lihtsamatele positsioonidele kandideeritakse senisest enam ja rohkem kogemust nõudvatele ametikohtadele on inimesi keerulisem leida, siis kulubki kogu värbamisprotsessile senisest enam aega.

Isegi kui inimene on tööle võetud, tuleb koroonaohust ja kontaktide piiramisest tingituna ümber korraldada ka uute töötajate onboarding ehk sisseelamisprogramm.

“Muidu on meil olnud traditsiooniline põhjalik uue töötaja sisseelamise programm, kuid nüüd oleme pidanud ka selle osa värbamisest ümber korraldama ja pakkuma teinekord ka n-ö rätsepatöö-lahendusi,” rääkis Sillaste.

Kui varem korraldati KPMG-s uutele töötajatele regulaarselt sisseelamisprogramme ning sageli sai programmi korraga läbi viia mitme uue töötaja seas, siis nüüd on firma personalijuhi sõnul tulnud igale uuele töötajale läheneda palju personaalsemalt.

“Põhimõtteliselt ainuke hetk, milleks inimene täna kontorisse kohale peab tulema, on tööarvuti kättesaamine. Kui olukord peaks veel halvemuse poole muutuma, siis saame arvuti ka kulleriga koju saata. Kui uusi töötajaid on vähe ja kontorisse saab veel tulla, siis oleme sisseelamisprogrammis jälginud n-ö hajutamise põhimõtet, mis tähendab, et osa samme tuleb teha mitu korda – teeme rohkem n-ö rätsepatööd, tutvustame inimestele töökeskkonda individuaalsemalt,” selgitas Sillaste.

Õnneks pole KPMG-s kontori- ja tagumikutundide lugemine kunagi oluline olnud ning tööd saab teha ükskõik kust. “Pakume väga paindlikku töökorraldust ning arvame ise, et see on ka üks eelis, mis inimestele võiks meeldida,” sõnas Sillaste.

Sisuliselt järgitakse KPMG-s põhimõtet, et firma tööaeg on klientide tööaeg. “Töötajana lähtume oma klientide vajadusest”. Enamasti tähendab selline töökorraldus ka seda, et oma tööaja osas on üsna palju mänguruumi. Kui klient ei tööta õhtuti, aga sina oled õhtuinimene, siis tuleb end mõistagi kliendi järgi sättida.”

Nõuanded värbajatele ja uutele töötajatele

Värbajatel ja firma juhtkondadel soovitab Sillaste vaadata üle oma väärtuspakkumine, kuna kõiki seniseid hüvesid ei pruugi tänases olukorras olla võimalik kasutada.

“Vaadake tõsiselt üle oma motivatsioonipakett ja mõelge, mis on tänase päeva kontekstis see, mida inimene päriselt kasutada saab. Kui treeningud on praegu keelatud, siis mida näiteks sporditoetuse asemel pakkuda saaks?” tõi ta välja.

Uute töötajate sisseelamisest rääkides rõhutas Sillaste, et nii tööandja kui ka töötaja ise  teadvustaksid arengut.

“Sageli lähtume me iseendast ja arvame, et kodukontorist töötamine on kõigi jaoks iseenesest mõistetav. Nii see siiski ei ole, kodukontoris töötamine nõuab eneseteadlikkust ja enesedistsipliini, segajaid on ju palju. Me peame arvestama, kui erinevad võivad kodud olla ja kui tähtis on see, et töötaja aktiivselt enda arengusse panustaks,” sõnas ta.

Näiteks kui varem sai uus töötaja kohtuda kontoris mõne kogenuma kolleegiga ning lõi seeläbi uusi kontakte ja sai uusi teadmisi ja kogemusi, siis nüüd tuleb selleks eraldi Teamsi-kõne teha. Seetõttu on täna töötajana, eriti aga uue inimesena vaja enda arengusse ja kolleegidega suhtlusesse aktiivselt panustada. “Võta kolleegidega ühendust, aruta, ole aktiivne,” julgustas Sillaste.

Virtuaalne avatud uste päev ja tööpakkumine tudengitele

KPMG teeb iga-aastaselt koostööd Tallinna Tehnikaülikooli ja Tartu Ülikooliga, osaledes nende korraldatud karjäärimessidel, et tutvustada ka tudengitele oma ettevõtet ja vastata nende küsimustele, näiteks praktikavõimaluste kohta. KPMG värbab igal aastal ca 10–15 majandus- ja finantsihuvilist tudengit. 

Tänavused tudengitele suunatud karjäärimessid tuli ülikoolidel olukorra sunnil korraldada virtuaalselt ning alles mõne nädala eest lõppenud messidelt ei puudunud ka KPMG. Kuigi virtuaalselt korraldatud messist on pealtnäha lihtsam osa võtta, siis tänavused virtuaalsed üritused jäid osalejate arvult eelnevatele kõvasti alla.

KPMG oli mõlema ülikooli karjäärimessil muidugi kohal ning suhtles aktiivselt kõigi huvitundjatega. Lisaks saavad kõik huvilised juba sel reedel tulla KPMG-ga lähemalt tutvuma ka virtuaalsele lahtiste uste päevale.

KPMG otsib hetkel aktiivselt nooremaudiitoreid, vaata kuulutust ja ettevõtte tutvustust siit!

Mis on DigiPRO ja kes seda teevad? Loe siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli DigiPRO uudiskiri

Kolm korda nädalas (esmaspäeviti, kolmapäeviti ja reedeti) spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud kommenteeritud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks. Iga uudiskirja magnet on meie ajakirjanike kirjutatud pikem artikkel, mis meie arvates võiks selles valdkonnas töötavaid inimesi huvitada ja neile vajalik olla