“Internetikelmide jahtimine on nagu kassi ja hiire mäng! Reageerima peab väga ruttu”

"Põhirõhk on sellel, et tuvastada võimalik pettus enne või kohe, kui asi toimub, olgu see siis varastatud krediitkaartide kasutamine Lõuna-Ameerikas või SMS-spämi laine mõnes teises maailma nurgas, " ütleb Mikk Peetrimägi. (c) Foto: erakogu
"Põhirõhk on sellel, et tuvastada võimalik pettus enne või kohe, kui asi toimub, olgu see siis varastatud krediitkaartide kasutamine Lõuna-Ameerikas või SMS-spämi laine mõnes teises maailma nurgas, " ütleb Mikk Peetrimägi.Foto: erakogu

“Vahel vaatan peeglisse ja mõni sõber on ka küsinud, et misasja, sa teed juba ligi 15 aastat samas firmas sama asja. Aga mitte ükski aasta, isegi ükski kvartal pole olnud samasugune,” ütleb Mikk Peetrimägi. Ta juhib Tallinnas Microsofti pettuste ja spämmi tuvastamise meeskonda.

“Meie töö on globaalse haardega, väga vaheldusrikas, pidevalt käib petturitega kassi-hiire mäng ja mõnikord ilmub areenile uus grupp eelmistest hoopis tugevamaid kelme. Või siis ehitatakse mingi toode täiesti uutmoodi üles. Ja oled nagu tagasi alguspunktis,” märgib Peetrimägi.

Ilmselt on meist kõik saanud kirju Aafrikast, kus väidetavalt ühegi perekonnaliikmeta siit ilmast lahkunud väidetavale miljonärile otsitakse meeleheitlikult pärijat, tingimuseks vaid mõne tuhande eurose “riigilõivu” tasumine. Peetrimägi on erinevaid keerukaid skeeme kohanud pika karjääri jooksul omajagu ja enamasti on need eelnimetatust märksa läbimõeldumad.

Neist näiteks ühte, millega ka Peetrimägi on Skype’i rakenduses rinda pistma pidanud, nimetatakse ülespumpamiseks. See tähendab, et leitakse praktiliselt väärtusetu aktsia, miks maksab sente. Selle ümber tekitatakse kiire furoor ja pommitatakse kõiki potentsiaalseid haneksminejaid suure hulga spämmiga, väites, et aktsia hind hakkab kohe kiiresti tõusma ja sellelt on võimalik palju teenida. 

Spämmisõnumid kelmide teenistuses

Peetrimägi mäletab juhtumit, mil petukampaania läks lahti USAs pikal tänupühanädalavahetusel. Kui börs esmaspäeva hommiku avati, hakkas üleskiidetud aktsia kiiresti tõusma. Kelmid olid endale varsemalt korraliku hulga aktsiaid odava hinnaga kokku ostnud ja asusid neid siis müüma. Peagi oli aga asjast aur väljas ja investorid oma rahast ilma, kelmid teenisid aga korraliku summa. See on üks näide olukordadest, mille ärahoidmisega Peetrimägi tegelenud on.

Summad võivad ühekaupa olla väikesed, aga kui aktsiaid on näiteks sadu tuhandeid, tuleb sellest lõpuks ikkagi väga suur kahju  rääkimata negatiivsest spämikogemusest, mida see platvormi kasutajate jaoks kaasa toob.

Maailmas on tuntuim niisugune juhtum ilmselt Gamestopi aktsiaga toimunu. Redditi ja Robinhoodi sotsiaalmeediaplatvormidel ilmunud postituste põhjal ajasid hobiinvestorid ettevõtte aktsia hinna väga kõrgele üles ja mõned kavalpead teenisid sealt kuni 20-kordseid kasumeid. Selge see, et keegi pidi selle kasumi omast taskust ka kinni maksma, kui hinnad taas kukkuma hakkasid.

Miku tiimi ülesandeks on anomaaliatel silm peal pidada, samuti ettevõtte seest ja välistelt partneritelt tulevat infot uurida. Pidevalt tuleb kätt pulsil hoida ja väga operatiivselt tegutseda. “Põhirõhk on sellel, et tuvastada võimalik pettus enne või kohe, kui asi toimub, olgu see siis varastatud krediitkaartide kasutamine Lõuna-Ameerikas või SMS-spämi laine mõnes teises maailma nurgas. Reageerima peab väga ruttu, muidu on juba hilja ja raha läinud,” ütleb Mikk.

Paigas süsteem ja paratamatu teadmatus

Teisest küljest võiks ju arvata, et selline pidevalt nullist alustamine tekitab frustratsiooni: teed suure töö ära ja siis mõne aja pärast tuleb välja, tuleb jälle algusest peale hakata. Mikk väidab, et nii hull see asi siiski pole. 

“Meil on juba piisavalt küpsed süsteemid ja automaatika, enam ei pea kartma, et kõik tuleb aknast välja visata,” selgitab ta. “Aga mingil määral käib teadmatus töö juurde, ei ole võimalik täielikult ette näha, mis lõpuks aset leida võib, isegi kui erinevaid stsenaariume läbi  mõelda ja riskianalüüse koostada. See hoiab rutiini tekkimise ära.”

Mis on aga pettuste vastu võitlemisel kõige keerulisem? “Kõige keerulisem on see, et tegu on probleemiga inimene inimese vastu, mitte kasutajatele tehnilise lahenduse leidmisega. Meie vastas on hästi välja õppinud, kogenud ja organiseeritud asjatundjad, kelle jaoks pettused on sissetulekuallikas ja kes püüavad meie tegevust kasutuks teha,” mõtiskleb Mikk.“Teisalt lisab keerukust ka see, et teenused on vaja hoida tavakasutajate jaoks võimalikult lihtsalt ligipääsetavaks ning seega on vaja leida tasakaal erinevate tootepiirangute, kontrollide ja kasutusmugavuse vahel”.

See omamoodi reegliteta malemäng vastaspoolel asuvate inimestega on ühest küljest väljakutse, aga välistab rutiini tekkimise ja annab suure loomingulise vabaduse. “Pole konveieri peal ette antud rutiinset tööd. Sind ja su meeskonda usaldatakse, antakse ülesanne kätte ja sellele tuleb siis oma loovust rakendades lahendus leida.”

Mis on DigiPRO ja kes seda teevad? Loe siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli DigiPRO uudiskiri

Kolm korda nädalas spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks.