Nende nelja oskusega lööd läbi ka maailma suurimates firmades!

Keerthi Shankar Sekar Microsoftist.Foto: Kristiin Elmat, Millton

Microsofti Tallinna kontorisse otsitakse tootejuhte. Mida on vaja, et lüüa läbi ühes maailma juhtivas tehnoloogiaettevõttes? Millise nelja omaduse järgi tunneb ära hea tootejuhi ning milliseid vigu vältida? Microsoftis üle 13 aasta töötanud Keerthi Shankar Sekar jagab oma kogemusi ja nõuandeid.

Iga ettevõtte eesmärk on müüa rohkem tooteid, teenida rohkem tulu ja kasumit. “Minu eesmärk tootejuhina on alati tuua ettevõttele ärilist väärtust,” selgitab Keerthi, kes on Microsofti Tallinna kontoris tootejuhi ametit pidanud viimased üheksa aastat. Tema ülesanne on suunata arendustiimi tegevusi nii, et need vastaksid ettevõtte ärilistele eesmärkidele. “Näiteks kui lahendame ära probleemi, millele kliendid on tähelepanu juhtinud, tõuseb teenuse kvaliteet, aga omakorda suurendame sellega müüki ja tulusid,” avab Keerthi loogikat otsuste taga.

Tootejuht peab tundma tausta

Keerthi taust tarkvarainsenerina on aidanud tal luua tugevad suhted ja usalduse arendustiimidega. “Kui ma nendega suhtlen, tunnevad nad mind endiselt omana, kuigi tulin inseneritöölt ära kümme aastat tagasi,” räägib ta. See usaldus võimaldab Keerthil paremini mõista arendustiimi väljakutseid ja vajadusi.

Keerthi rõhutab, et tootejuhtide jaoks on tähtis küsida õigeid küsimusi ja mõista tehnoloogiat. “Kui tootejuht ei mõista tehnoloogiat, siis ta muutub lihtsalt tõlkijaks, kes viib kliendi nõudmised arendustiimini,” selgitab ta. Tootejuht peab olema suuteline esitama väljakutseid ja küsimusi, mis aitavad arendustiimil leida parimaid lahendusi. “Kui sa mõistad, kuidas tehnoloogia töötab, siis saad pakkuda uusi ideid ja teha innovatsiooni.”

Keerthi toob näite ühe tööriista pealt, mille kasutamine on täna täiesti enesestmõistetav. “Ükski klient ei tule ise küsima: “Hei, kas te saate videokõne ajal mu tausta ära udustada?” Selliste ideedega tuleb lagedale tootejuht,” avaldab ta. Et sellist mõtet üldse välja pakkuda, peab tootejuht tehnoloogiat tundma – teadma, et esiplaani ja tagaplaani saab eristada ning selle abil tausta udustada või asendada.

Ka empaatia on võtmetähtsusega. “Arendajad teevad ikka vigu – tean omast käest, et arendajad alahindavad tihti, kui kaua neil miski aega võtab –, aga tootejuht peab mõistma, et kellegi eesmärk ei ole projektiga viivitada,” ütleb Keerthi. Oluline on esitada õigeid küsimusi juba varakult, et vältida hilisemaid probleeme. “Küsimused nagu “Kuidas me seda testime?” ja “Kuidas me tagame, et see kliendi saidil töötab?” aitavad luua sobivat arhitektuuri ja teha õigeid otsuseid,” lisab ta.

Katsumused kasvatavad usaldust

Keerthi toob näite Tallinna meeskonna pealt, kes arendas salvestus- ja transkriptsiooniteenust, millega Microsoft Teamsi kasutajad tuttavad on. “Üks asi, mis läks valesti – me ei mõistnud algselt kogu arhitektuuri keerukust,” tunnistab ta. “Me arvasime, et salvestame ja hoiustame andmeid ühes kohas, kuid need andmed pidid tegelikult jõudma mitmesse teenusesse auditeerimise ja vastavuse tagamiseks. Arendajad ega tootejuhid seda ei teadnud.”

See viis disainimuudatusteni, mis ei olnud arendajatele esialgu meeltmööda, kuid lõpuks aitas see paremini mõista süsteemi keerukust ja tugevdas meeskonnas usaldust. “Ühised pingutused kasvatavad usaldust. Mida tugevam on usaldus, seda parem on koostöö,” teab Keerthi.

See kogemus õpetas Keerthile ja tema tiimile, et ebaõnnestumine on kollektiivne ning sellest tuleb õppida. “Kui me ebaõnnestume, siis see on kollektiivne ebaõnnestumine, mitte individuaalne,” rõhutab ta.

Kuidas tunda ära head tootejuhti?

Hea tootejuhi tunneb Keerthi sõnul ära nelja tunnuse järgi.

Esiteks peab ta looma selgust. “Kui tootejuht ei oska esitada küsimusi, mis aitavad luua selgust, siis ta ebaõnnestub,” ütleb ta.

Teiseks on oluline läbirääkimisoskus. Suhtlus peab toimima nii arendajate, partnerite, klientide kui ka teiste ettevõtetega.

Kolmas märksõna on kommunikatsioon. Hea tootejuht peab oskama pühendumusega kõnelda ja kirjutada. “Paljudel on häid ideid, aga neid ei osata efektiivselt väljendada,” ütleb Keerthi. Tootejuht peab olema energiline ja kirglik, et teisi veenda ja neis elevust tekitada.

Neljandaks on oluline mõista tehnoloogiat, äri ja turgu. Nende teadmisteta tehnoloogiaettevõttes läbi ei löö.

Keerthi raamatusoovitused:

  • “Making Things Happen”, Scott Berkun
  • “Inspired”, Marty Cagan
  • “Getting to yes”, Roger Fischer ja William Ury

Kandideeri Microsofti tööle!

Kuidas saada heaks tootejuhiks? Lambist need oskused ei tule. Keerthi sõnul jääbki asi tihti selle taha, et ei teata, kuidas tootejuhi tööks vajalikke oskusi arendada, eriti kui tullakse mõnest teisest valdkonnast. “Parim variant on proovida tootejuhi ametit samas ettevõttes või asutuses, kus oled juba mõnda aega oma praeguses rollis töötanud. Siis on sul olemas vajalik võrgustik, mis seda keerulist üleminekut toetab, ning tunned juba ettevõtte ärimudelit. Teine soovitus on minna mõnda idufirmasse praktikale või siis mõnele tootejuhile töövarjuks. Raamatud aitavad, aga lõpuks omandatakse selliseid oskusi ikka töö käigus,” julgustab Keerthi.

Microsofti Tallinna kontoris otsitakse praegu uusi tootejuhte. Kui soovite liituda maailma ühe juhtiva tehnoloogiaettevõttega, kandideerige SIIT!

Mis on DigiPRO ja kes seda teevad? Loe siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli DigiPRO uudiskiri

Kolm korda nädalas spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks.