Murrame müüte: mida on põhjust pilveteenuste juures karta ja mida mitte?

Milliseid müüte pilveteenuste kohta levib?Foto: Shutterstock

Kas pilveteenused on ikka nii turvalised, kui väidetakse? Kui hästi peab IT-d valdama, et pilveteenuse kasutamisega hakkama saada?

Viimasel ajal on pilveteenuste kasutamine muutunud üha populaarsemaks nii eraisikute kui ka ettevõtete seas. Kuigi pilveteenused pakuvad palju eeliseid, nagu suuremat paindlikkust ja skaleeritavust, on siiski ka eelarvamusi, mis võivad nende kasutamisest eemale peletada. Võtame ette viis levinumat müüti ja selgitame välja, kas mõni neist ka tõele vastab.

Müüt nr 1: pilveteenused pole turvalised

Kui küsida inimestelt, miks nad pilveteenuste kasutamise vastu on, siis on üks levinumaid põhjuseid just turvalisus ja privaatsus. Kardetakse, et andmed võivad lekkida ja sattuda valedesse kätesse.

Ei saa öelda, et see oleks kategooriliselt tõsi või vale. Kõik oleneb konkreetsest pilveteenusest ja sellest, kus servereid hoitakse. Andmekeskused on varustatud nii füüsiliste kui küberkaitse meetmetega, et tagada serverite töökindlus ja kaitsta andmeid igasuguste ohtude eest. Andmekeskused on tavaliselt varustatud back-up-süsteemidega, jahutusseadmete ja toiteallikatega, et töökindlus ei kaoks ka erinevates hädaolukordades. “Pilvio jaoks on andmekeskuse valikul esmatähtsaks kriteeriumiks vastavus meie turvanõuetele,” sõnab eestimaise pilveplatvormi Pilvio tegevjuht Kaur Kiisler.

Kui hoiad servereid pilve asemel oma kontoris või serveriruumis, võid sellisel tasemel turvalisusest ja töökindlusest reeglina vaid und näha. Niisiis võib pilv olla hoopis turvalisem valik. Pilveteenuste turvalisusest oleme blogis varemgi kirjutanud.

Müüt nr 2: pilveteenused on kallid

Teine levinud müüt pilveteenuste kohta tuleb ilmselt välismaiste suurte teenusepakkujate pealt. Kõiki pilveteenuseid ei maksa siiski ühe puuga lüüa, kuna hind sõltub paljuski sellest, milliseid funktsioone on vaja. Paljud teenused pakuvad tasuta või odavamaid versioone, mis sobivad hästi väiksematele ettevõtetele ja üksikisikutele. Ka kodumaine Pilvio pakub varianti tasuta alustamiseks. Uutele liitujatele kingitakse veel 30 eurot krediiti testimiseks.

Lisaks ei ole pilveteenuste kasutuselevõtuks vaja esialgu teha suuri investeeringuid. Niisiis, kui ettevõte soovib laiendada oma IT-võimekust kontoris asuvatest serveritest kaugemale, on pilveteenus madalate sisenemiskulude poolest igati mõistlik valik. Mahte on võimalik jooksvalt vastavalt ettevõtte vajadustele suurendada või vähendada. “Pilvios puuduvad peidetud kulud ja kuutasud. Kasutame “maksa nagu kasutad” põhimõtet. See tähendab, et tasu arvestatakse ainult ressursilt, mida parasjagu kasutad,” sõnab kodumaise pilveplatvormi juht. Pilvio paistab silma just läbipaistva hinnastuse poolest.

Samas pakub pilveteenuste kasutamine häid võimalusi kokkuhoiuks. Kui ettevõttel on vaja ajutiselt kasutada ressursse, näiteks arvutusvõimsust, võib pilveteenuste kasutamine olla oluliselt odavam kui ise vajalikku taristut looma hakata.

Müüt nr 3: pilveteenused on ebastabiilsed ega pruugi alati töötada

See müüt läheb otsapidi kokku esimesega, kuna turvalisus ja töökindlus käivad ikka käsikäes. Nimelt kardetakse vahel, et pilveteenused ei pruugi alati olla kättesaadavad või võivad “kokku variseda”. See on huvitav eelarvamus, sest samal ajal on just lihtne ligipääsetavus üks pilvemajutuse populaarsuse kasvu võtmetegureid. 

Kuigi on tõsi, et kõik süsteemid võivad vahel ebaõnnestuda, ei ole mingit põhjust arvata, et pilveteenused oleksid oma olemuselt kuidagi “ebastabiilsemad” kui mistahes muud lahendused. Kui oled valinud usaldusväärse teenusepakkuja, siis töökindluse pärast muretsema ei pea. Pilveteenused pakuvad ka võimalust andmeid varundada, nii et kui midagi läheb valesti, saab need kiiresti taastada.

Kuna enamik pilveteenuseid kasutab mitut serverit ja andmekeskust, on neil sageli ka suurem töökindlus kui paljudel traditsioonilistel tarkvaralahendustel. “Pilvio kasutab põhiasukohana Tallinna külje all asuvat Greenergy Data Centersi andmekeskust. Lisaks hoiame oma servereid meile endale kuuluvas datakeskuses, mis asub samas majas, kus Jõhvi tehnoloogiakool kood/Jõhvi. Oleme peagi avamas ka kolmandat asukohta, mis asub Hollandis Blockheatingi-nimelises datakeskuses,” räägib ettevõtte juht.

Müüt nr 4: pilveteenuste kasutamine nõuab palju IT-alaseid teadmisi

Mõned inimesed kardavad, et pilveteenuste kasutamine nõuab palju IT-alaseid teadmisi, kuid see ei pea tingimata nii olema. See on samuti üks müütidest, mis tuleb arvatavasti suurte teenusepakkujate pealt. Maailma populaarsemad pilveplatvormid, nagu Microsoft Azure ja Google Cloud Platform (GCP), pakuvad laia valikut teenuseid, ent ei hiilga just kasutusmugavuse poolest.

See ongi üks põhipõhjuseid, miks loodi Pilvio. “Oli erinevaid pilveteenuseid, aga sellist, kus õppimiskõver oleks võimalikult lühike ning selle ressursi loomine oleks lihtne ja selge, me ei leidnud. Vaatasime ringi nii siin regioonis kui ka laiemalt – oli sarnaseid teenuseid, aga sellist head ja mugavat ei olnud. Niisiis tegimegi ise täpselt sellise teenuse, millist tahtsime kasutada,” rääkis Pilvio juht Kaur Kiisler aprilli algul antud intervjuus.

Kodumaisel pilveteenusel on veel see eelis, et kui IT-alastest teadmistest vajaka jääb, on kohe olemas number, kuhu helistada. Pilvio tugi on kiiresti kättesaadav, suhtleb emakeeles ja on personaalne igale ettevõttele.

Müüt nr 5: pilveteenuste kasutamine on ebaökonoomne

Kuna pilveteenuste kasutamine nõuab internetiühendust ja andmeside kasutamist, võib mõnikord tekkida arusaam, et see on ebaökonoomne ja kulukam kui muud lahendused. Kuid see ei pruugi alati tõsi olla. Kuna pilveteenuste kasutamisel pole vaja kohapealset taristut ehitada ja hallata, võib see tegelikult olla kuluefektiivsem kui “traditsioonilised” lahendused. Lisaks võib pilveteenuste kasutamine aidata ettevõtetel ja organisatsioonidel säästa aega ja raha, kuna ei pea muretsema taristu hooldamise ja uuendamise pärast.

Kokkuvõttes võib öelda, et müütide või eelarvamuste põhjal pole kindlasti mõtet pilveteenuste kohta mingit otsust langetada. Nagu iga teenuse puhul, on alati oluline uurida erinevaid võimalusi ja leida lahendus, mis klapib kõige paremini just sinu ettevõtte vajadustega. Kui sul tekkis lisaküsimusi, võta julgesti ühendust Pilvio meeskonnaga.

Mis on DigiPRO ja kes seda teevad? Loe siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli DigiPRO uudiskiri

Kolm korda nädalas spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks.