9 tunnust, mille järgi valida endale õige arendaja

Arendaja valik pole iludusvõistlus ega ka lihtsalt hinna järgi odavaima tegija tellimine. Aga mis see siis on? Tavaliselt on selle õige leidmine võimalik mõningate lihtsate tunnuste abil, mille avastamiseks ei pea väga pikka ja põhjalikku taustauuringut tegema, soovitab Singleton

Nende üheksa põhitunnuse põhjal leiab usaldusväärse arendaja.

1. Oskab kiirelt ja asjalikult suhelda

Ülimalt lihtne tunnus selgub kohe esimestel hetkedel arenduse kandidaadiga ühendust võttes. Selle vajaliku omaduse avastamiseks vaata, kes vastab sulle esimesena (ja kui kiiresti) ning kuidas. Kui vastus on kiire ja põhjalik, siis tõesti arendaja tunneb oma valdkonda ja oskab kohe midagi välja pakkuda. 

Mida kauem vastus viibib ja mida üldisem see on, seda rohkem võib olla õigustatud küsimus, kas teema on ikka sellele arendajale kodune ja tuttav. Või kui vastus tuleb alles päevade või nädalate pärast, võib arvata, et tegija on väga ülekoormatud või pole eriti huvitatud antud töö tegemisest.

2. Annab vajadusel (tasuta) eelkonsultatsiooni

Enne arendama asumist on vajalik läbimõeldud, metoodiline ja kiire eelanalüüs. Sealt selgub ka arenduse töömaht ja hind.

Muidugi on enamikul arendusfirmadel hinnakirjas ka konsultatsiooni tunnihind. Samas ei pruugi tellija esialgu teada, mida ta täpselt tahab või ei oska seda tehniliselt väljendada. Ta vajab asjatundjate nõuannet.

Kui kohe esimeste pärimiste peale ei lajatata täishinnakirjaga, siis võiks arvata, et arendaja on tegelikult huvitatud sellest, mida tellija täpsemalt vajab. Kui kliendile antakse soovitusi ja nõuandeid oma tellimuse täpsustamiseks, siis jääb hiljem ära asjatu rabelemine ja võimalik möödarääkimine, mis lõppkokkuvõttes esimesed konsultatsioonitunnid mõlemale poolele ära tasub.

Seega küsi julgelt, kas on võimalik oma projekti kohta täiendavalt eelkonsultatsiooni saada.

Samas võib enne arendamist heaks abiks olla ka tootedisaini töötuba, mida oleme Singletoniga korduvalt teinud ning mis tundub kõigile klientidele mõistlik samm. Liiga toorete toodete puhul pole hea kohe arendama tormata.

3. Arendaja on sinu ärivaldkonnas varemgi midagi teinud

Seegi test on üsna lihtsalt tehtav juba enne tellimist. Vaata firma kodulehte, mis peaks tehtud tööde osas olema põhjalik ja näitama arendaja oskusi. 

Kui tahad e-poodi, siis on ju mõistlik vaadata, kas firma on varem mõne e-poe teinud, kui aga äppi, siis otsi referentsi mõne tehtud mobiiliäpi kohta. Kui tegutsed näiteks logistika või autoteeninduse valdkonnas ja vajad mõnda valdkonnale spetsiifilist lahendust, siis on igati loogiline eelistada sellist arendajat, kes valdkonda juba tunneb läbi mõne seni tehtud arenduse. Oluline on loomulikult ka tehtud töö kvaliteet, seega katseta läbi arendaja tehtud veebileht või rakendus.

4. Kliendid on seniste töödega rahul olnud

Selle välja uurimiseks “guugelda”, mida on arendaja kohta teised öelnud. Vaata tausta ka sotsiaalvõrkudest, näiteks LinkedINist.

Muidugi võivad arendaja kodulehel olla ka klientide soovitused ja arvamused. Kui leiad sealt tuttava, saab muidugi kogemuse kohta üle küsida. Kuskilt kolmandast allikast võib alati leida objektiivsemaid arvamusi.

5. Oskab vajadusel “ei” öelda

Seda on küll keerulisem kohe alguses välja selgitada, aga kindlasti näitab midagi ka see, kui kõikidele küsimustele tulevad vastused on alati täielik nõusolek. 

Ainult “jah” vastav arendaja võiks tellijat veidi ettevaatlikumaks teha, sest alati on midagi, mille osas ei saa kliendile vastu tulla või vajab mõni küsimus täpsustamist.

6. Tunneb hästi tehnoloogiaid

Enamus arendajaid on mõnede tehnoloogiatega rohkem tuttavad, teistega vähem. Proovi enne välja selgitada, milliste tehnoloogiatega on kõige mõistlikum sinu arendust teha, näiteks mõne teise arendaja või spetsialisti käest ja siis uuri arendajalt, mida tema soovitab. 

Arendaja oskuste kohta teadasaamiseks on muidugi jälle abiks firma koduleht, aga kindlasti on oluline üle küsida, mida neist oskustest kõige paremini osatakse ja millised on senised kogemused. Pakkumises või eelkonsultatsiooni ajal toob arendaja välja erinevate tehnoloogiate plussid ja miinused antud projekti jaoks ning põhjendab tehnoloogiavalikut selle läbi.

7. Oskab juurde õppida

Võib juhtuda, et tehnoloogiad, mida arenduses vaja, on Eestis vähe levinud ja ei olegi suurt valikut, kelle hulgast valida. Sel juhul peaks valima sellise arendaja, kes vajadusel oskab juurde õppida ja ei ürita iga hinna eest peale suruda oma tööriistu, mida ta hästi valdab.

Tarkvara maailm areneb väga kiiresti ja mõned uued oskused tuleb lihtsalt omandada, kui neid töö juures vaja läheb. Selle väljaselgitamiseks küsi julgelt mõne platvormi või tehnoloogia kohta, mida kodulehel pole mainitud – vastus võib olla huvitav.

8. Saab teada, kes võivad olla sinu konkreetsed arendajad

Kuigi arendustiimid võivad aja jooksul muutuda ning mõne spetsiifilisema lahenduse jaoks pannakse kokku lausa uus tiim, on siiski alati hea teada, kes on need inimesed, kes teevad sinu tööd ja kes on projektijuhi selja taga. Oluline on tunda, et sinu arendust ei tee anonüümsed töötajad.

Abiks on esialgu taas koduleht – kui seal on kasvõi mõned arendajad välja toodud koos oma kogemustega, siis pole ettevõttel põhjust neid varjata. Hiljem saab alati küsida juba konkreetsete inimeste kohta – kasvõi lühidalt nende CV-sid, mis on mujal maailmas üsna levinud praktika.

9. Arendaja on juba piisavalt kaua tegutsenud

Millal on arendaja ettevõte asutatud? Kui aasta tagasi, siis mõne lihtsama kodulehe võib ju tellida, aga keerulisemat arendustööd võiks küsida siiski pikema ajalooga firmast. 

Kui arendaja on tegutsenud juba aastaid või isegi aastakümneid, siis võib uskuda, et ta ei kao lähemas tulevikus kuhugi ära. 

Kodulehe “meist / about” või ajaloo sektsioonist leiad lisa või uuri natuke ettevõtte tausta äriregistritest, millal on äri loodud ja kui kaua tegutsenud.

Mis on DigiPRO ja kes seda teevad? Loe siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli DigiPRO uudiskiri

Kolm korda nädalas (esmaspäeviti, kolmapäeviti ja reedeti) spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud kommenteeritud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks. Iga uudiskirja magnet on meie ajakirjanike kirjutatud pikem artikkel, mis meie arvates võiks selles valdkonnas töötavaid inimesi huvitada ja neile vajalik olla