Kuidas IT-tiimita Rahva Raamat kogu oma veebimajanduse uuele platvormile üle viis?

Foto: Shutterstock.

Möödunud kevadel puhkenud ülemaailmne pandeemia tekitas paljudes inimestes hirmu ning keeras nii kogu ärimaailma kui ka muu elukorralduse pea peale. Juba enne pandeemia algust oli Rahva Raamatul plaanis oma veebiplatvormi uuendada, kuna senisele lahendusele oli toe pakkumine lõppemas. Õnneks ei heitunud nad muutunud oludes ja läksid oma plaaniga edasi. Ehk isegi suuremalt kui esialgu mõeldud. 

“Kuna niikuinii oli vajadus meie e-pood ümber kolida, siis mõtlesime, et miks mitte teha kolimise käigus kohe ka vinge uus platvorm, millel on võimekus ühe backend’i peale teha mitu e-poodi,” rääkis Rahva Raamatu e-kaubandus- ja arendusjuht Kalev Loog. 

Pandeemia ajal, mil inimkontakte tuli iga hinna eest vältida, tegi e-kaubandus ekspertide sõnul hüppe, milleks muidu oleks kulunud 4-6 aastat. Näiteks USAs kasvasid Adobe raporti järgi 2020. aasta maikuus kulutused e-kaubandusele koguni 77% eelneva aastaga võrreldes ning ei ole põhjust arvata, et Eesti statistika kuigi palju sellest erineks. 

“Kui pandeemia puhkes, käisid alguses peast muidugi läbi igasugu mõtted, et kas nüüd saabki maailm otsa. Seda muidugi ei juhtunud. Saime aru, et e-kaubandus on hoopis olulisem kui kunagi varem ja see andis meile ainult hoogu juurde.”

Esimese asjana tuli seega leida arenduspartner, kellega koostöös uut platvormi ehitama hakata. Nimelt oli Rahva Raamatu eelmine platvorm välja arendatud tellimustööna, kuna ettevõttel enda CTOd ja arendustiimi pole. 

“Erinevaid arutelusid oli päris palju. Kõigepealt muidugi see, et millise arenduspartneriga edasi minna. Paljude pakkumiste seast väljus võitjana tugevaim kandidaat, kelleks osutus Singleton,” sõnas Loog.

Mille järgi arendajat valida?

Loogi sõnul on Rahva Raamatus seni käinud tarkvaraarenduse tellimine suhteliselt traditsioonilisel moel – alustuseks tellitakse suur spec, möödub jupp aega ning saadakse võtmed kätte lahendus. Arenduse käigus kerkib muidugi jooksvaid küsimusi ja mõttekohti, mis koos läbi arutatakse, ent suuresti on lahenduse valmimine arenduspartneri õlul.

Singletoni kaasasutaja Jurgen Herzmann tõi välja, et kuigi Rahva Raamatul puudub majasisene CTO ja IT-arenduse osakond, oli tarkvara tellimine neil igati käpas ning põhjalikult läbi mõeldud. 

“Suuri IT asju on tänapäeval võimalik ära teha ka ilma arendusmeeskonda omamata. Rahva Raamatus saadi juba arendust tellides aru, et puusalt pakkumisi tulistada ei ole võimalik. Tihti alahinnatakse ka suuremate arenduse puhul eelanalüüsi osakaalu tähtsust, kuigi tegelikult on tegu ühe olulisema etapiga kogu protsessis. Erinevalt paljudest teistest ettevõtetest oli neil eelanalüüsile eelarves koht täiesti olemas,” rääkis ta.

“Tellijana oli mu jaoks suureks plussiks, et vastas oli meeldivalt õhuke tiim – mina suhtlen product owner’ina otse projektijuhi kui sellisega, kes on ühtlasi ka arendaja. See muutis elu väga palju lihtsamaks ja suhtluse kiiremaks,” rääkis Loog.

“Üks asi, mis mulle väga meeldis, oli kindlasti kõrge läbipaistvuse ja usalduse tase, selline võrdne võrdsega asjaajamine. Tänaseks on koostöö läinudki sellises fikseeritud, aga agiilses hübriidvormis, mis on meie jaoks väga meeldiv olnud,” lisas ta.

Rahva Raamatuga tekkis ka Singletoni vaatest kohe ühine arusaam – takistusi paistis palju vähem kui lahendusi. Lauda tuldi mõlemalt poolt lahendustele orienteerituna ning leiti alati võimalusi, kuidas asi ikkagi ära teha. 

Ühele platvormile kasvõi 50 e-poodi

Lähteülesanne iseenesest kõige lihtsam polnud – viia vana legacy pealt veebimajandus üle uuele platvormile. Samuti ei tohtinud uus platvorm olla n-ö valmislahendus, vaid võimekusega sellele lihtsalt ja kiirelt mitmeid e-poode luua.

Kui esialgu oli plaanis seni töös olnud platvormi asemele uus ehitada, siis Singletoni analüüsi käigus selgus, et tegelikult saaks tunduvalt odavamalt olemasolevat süsteemi hoopis uuendada. Siin mängis võtmerolli eelmiste arendajate töö, kes ei olnud viilinud ja kelle kood oli igati korralik.

“Me ei hakka jalgrattaid leiutama ja lihtsalt arenduse pärast arendama, et kliendile poole suurema eelarvega projekti välja käia. Singletoni eesmärk on olla klientidele äripartner, mitte ainult arenduspartner, mis tähendab, et püüame just kliendi jaoks kõige mõistlikuma lahenduse leida,” rääkis Herzmann.

“Kuna Singleton tegi taustal väga palju protsesse kiiremaks, siis sellega seoses muutusid ka juba toimivad asjad tihti nullist läbi arutamise asjadeks. Selles osas oli taaskord ülimalt tõhus, et sain rääkida otse põhiarendajaga,” sõnas Loog. 

Aasta jagu töös olnud projekti esimesi tulemusi saavad Rahva Raamatu kliendid näha juba täna veebilehel raoutlet.ee, kuid lisaks kliendivaatele on nüüd platvormi mugavam hallata ka Rahva Raamatu inimestel. 

“Majasisesele kasutajale on suurim võit kindlasti see, et kogu süsteemi- ja sisuhaldus muutus palju võimekamaks. Nüüd on meil viisakas ja hea API kiht, mida varem polnud – see on e-kaubanduses ülioluline. Saime palju asju ära teha, mis valutasid ja mida igatsesime,” ilmestas Loog.

“Kuna Rahva Raamatul oli huvi oma e-kaubanduse haaret laiendada, siis ehitasime olemasolevale süsteemile multi-store API-kihi, mille abil saab eksisteeriva laosüsteemi peale ehitada kasvõi 50 e-poodi,” rääkis Herzmann Rahva Raamatu projekti ärilisest poolest.

Positiivsena tõi Loog välja ka selle, et mistahes funktsiooni lisamine on nüüd edaspidi lihtsam ja soodsam, kuna uus IT-lahendus on oluliselt tükeldatum ja kaasaegsem. 

“Lähitulevikus uueneb ka meie põhipood, kuid juba praegu on meil live’is soodsama raamatu ja “muu kauba”otsijale mõeldud eraldi keskkond ehk outlet, mis toimib loodetavasti nagu üks hea e-pood toimima peaks,” rääkis Loog.

Ajalugu on korduvalt tõestanud, et edu saadab neid, kes oskavad vaadata tulevikku ja teha oma ettevõtte jaoks pikema perspektiiviga plaane. Ka siis, kui konkreetsel ajahetkel on küsimärgi all peaaegu kõik, mis seni on harjumuspärasele loogikale allunud. Rahva Raamatu ja Singletoni koostöös sündinud lahendus on selle suurepäraseks näiteks.

Mis on DigiPRO ja kes seda teevad? Loe siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli DigiPRO uudiskiri

Kolm korda nädalas (esmaspäeviti, kolmapäeviti ja reedeti) spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud kommenteeritud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks. Iga uudiskirja magnet on meie ajakirjanike kirjutatud pikem artikkel, mis meie arvates võiks selles valdkonnas töötavaid inimesi huvitada ja neile vajalik olla