Kuidas tarkvaraarenduse tiimiga suhelda ja koostööd teha: millised on head suhtlustavad ja tööriistad?

Tarkvaraarenduses muutub kõik praegu kiiremini kui kunagi varem: kes töötab kodust, kes kontorist, kes on hoopis teise riiki kolinud ja naudib sooja kliimat, et tekiksid paremad mõtted. Selleks, et tarkvaraarendus ikka endise hooga ja meeskondlikus vaimus toimuks, peab olema valmis kohanema ja uusi oskusi omandama, sealhulgas ka suhtlemis- ja koostööoskusi. Hea suhtlus ja õiged tööriistad meeskonnatööks on olulisemad kui kunagi varem. Mida siis kasutada ja kuidas koostööd teha?

Projektide edukaks lõpetamiseks on vaja lisaks porgrammeerijatele ja nende oskustele ka häid kommunikatsioonitavasid ja tööriistu, mis aitavad tarkvaraarendajatel oma meeskonnaga suhelda ja koostööd teha.

Singleton soovitab viite olulist punkti, mida meeles pidada, et heast suhtlusest sünniks edu.

1. Suhtle selgelt ja lihtsalt

Lihtsus ja selgus tundub enesestmõistetav, kuid tegelikult kiputakse arenduses üsna tihti detailidesse minema ja siis läheb jutt keeruliseks. Teised ei pruugi olla nendega kursis. Oluline on seega alati rääkida selgelt ja arusaadavalt, mis sest, et teised arendajad on ka suured oma ala spetsialistid ja kõik tahaksid ehk sukelduda oma valdkonna nüanssidesse. 

Väldi liigset žargooni ja erialaseid süvatermineid, kasuta ka kolleegidega lihtsat ja arusaadavat teksti, nagu räägiksid oma asjadest mitteprogrammeerijale. Sellest on kasu ka siis, kui vaja kliendile tehtut seletada. Meeskonnaliikmed aga mõistavad kõike samuti paremini. 

Kasulik on oma mõtteid ja ideid esitada loogilises järjekorras ning tagada sõnumi jõudmine adressaadini. Selleks aga peab valima ühtsed kommunikatsioonivahendid, millest juba edaspidi.

2. Ole aktiivne kuulaja

Aktiivne kuulamine on võti edukaks suhtlemiseks mitte ainult programmeerijate ringis, vaid laiemalt. See tähendab, et peate vestluspartnerit mõttega kuulama, esitama küsimusi ning andma tagasisidet. See kõik näitab, et mõistate üksteise seisukohti ja vajadusi. 

3. Ründa probleemi, mitte inimest

Mõnikord võib mõni meeskonnaliige teha vea: kas kirjutanud koodis midagi valesti või saanud ülesandest teistmoodi aru. See võib küll põhjustada projektis tagasilöögi, kuid oluline on kolleegiga arutades käsitleda probleemi ennast, mitte hakata isiklikku kriitikat jagama. 

Kui kritiseerid või ründad inimest ennast, võid kahjustada suhteid kogu tiimis ja rünnatav sulgub vaid kaitsesse, mitte ei õpi oma veast. Igasugusele avameelsusele on see halvav löök. Kasuliku ja koostööl põhineva lahendusena tasub edasi liikuda probleemile ja veale keskendudes, sest vigu võib juhtuda kõigil.

4. Kohtu regulaarselt, jaga infot

Regulaarsed tiimikohtumised aitavad hoida kõiki kursis projektide edenemisega, seal saab jagada infot ja esitada küsimusi. 

Oluline on tagada, et kõik meeskonnaliikmed oleksid kursis projekti arengu ja oluliste muudatustega, et vältida hilisemaid arusaamatusi.

Kohtumisi võib olla erinevaid. Näiteks üks levinuim viis on hommikused kiired koosolekud, mis raiskavad vähe aega, aga annavad päeva alguses selge pildi, kes mida teeb.. Sellised püstijala-koosolekud võivad kesta vaid 10-15 minutit, aga igaüks saab sõna ja ütleb paari lausega, mida ta täna teha plaanib.

Pikemate ja põhjalikumate koosolekute jaoks on harvem tsükkel ning nende tihedus ja pikkus sõltuvad juba tiimist ja tema tööst.

5. Kasuta õigeid tööriistu suhtlemiseks ja koostööks

Tarkvaraarenduse meeskondadel on töö tegemiseks palju erinevaid tööriistu, mis aitavad suhtlemist ja koostööd paremini korraldada. Siin on mõned levinumad:

  • Slack: populaarne meeskonnatöö platvorm, mis võimaldab luua erinevaid koostöökanaleid, jagada faile ja korraldada vestlusi. See on paindlik viis ühendada kodus ja kontoris või teises riigis töötavaid meeskonnaliikmeid. 
  • Discord: loodi küll algselt mängijatele, kuid sobib väga hästi ka arendajate jaoks. Seda kasutataksegi väga erinevates valdkondades ning Discordist on saanud universaalne suhtlustööriist. Discordi gruppe nimetatakse serveriteks ja igaüks saab nendega alustada või nendega liituda. Lahendusel on väga head video- ja häälvestluse võimalused. Osaleda saab oma rühmades või vestelda teise kasutajaga privaatselt.
  • Gitter: aitab arendajatel teha koostööd suhelda eemalt, kui kõik ei ole samas ruumis koos. Platvorm keskendub sõnumivahetusele ja kogukonna suhtlusele nii avalikult kui privaatselt. Hea uudis on veel see, et niikaua, kui sul on Githubis profiil, pääsed ligi mistahes avalikule arutelule ilma täiendavate lubadeta. Integratsioonid on olemas ka Trelloga.
  • Trello: pigem projektijuhtimise tööriist, mis aitab aga muu kõrval ka meeskonnal jälgida erinevate ülesannete seisukorda ja jagada omavahel infot mugavas keskkonnas.
  • GitHub: versioonikontrolli süsteem, kuhu saab salvestada kõik töös olevad koodid ja ressursid. Tarkvarauuenduste ja täiendustega on mugav Githubist järge ajada, millised uuendused on tehtud, mida vaja teha ning vigade korral tagasi minna mõne varasema versiooni juurde.
Mis on DigiPRO ja kes seda teevad? Loe siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli DigiPRO uudiskiri

Kolm korda nädalas spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks.