Eesti idu hakkab rakendama oma toodetes bakteritüve, mis suudab alla suruda refluksi, gastriiti või isegi maovähki põhjustava inimpatogeeni kasvu

Raw Edge’i asutajad Kristel Vene (vasakul) ja Mariliis Mia Topp ütlevad, et nende loodud ettevõte soovib pakkuda tooteid, mis kombineerivad tervislikud omadused ja suurepärase maitse, aidates samal ajal kaasa toidusüsteemi kestlikumale arengule.Foto: Raw Edge

Tehnopol osaleb Northbound Scaleups (NBSCALE) ühisprojektis, mille eesmärgiks on aidata ettevõtetel uutele turgudele laieneda. TalTechi hargettevõte Raw Edge käis potentsiaalse sihtturuna uurimas Suurbritannia võimalusi.

TalTechi uurimisrühm on tuvastanud probiootilise tüve, mis surub alla levinud inimpatogeeni Helicobacter pylori kasvu ning selle põhjustatud põletiku. Ligi 50% elanikkonnast on enesele teadmata nakatunud Helicobacter pyloriga, mis põhjustab refluksi, gastriiti ja isegi maovähki. Helicobacter pylori on aladiagnoositud ja selle ravi muutub antimikroobse resistentsuse tõttu järjest raskemaks.

TalTechis on tehtud esimesed laborimastaabis katsetused. Raw Edge’i järgmine samm on bakteritüve biotehnoloogiline optimeerimine enda tehnoloogiasse, et teha tüvi kättesaadavaks inimestele läbi harjumuspärase ja kättesaadava toidu. See aitaks ennetada terviseprobleemide teket, mida põhjustab antud bakter ja selle antibiootikumiravi.

Teerajaja kohaliku tooraine väärindamises

Raw Edge on teaduspõhine toidutehnoloogia ettevõte, mis on teerajajaks kohaliku bioloogilise tooraine väärindamises. Ettevõte kasutab tootmises ühe toorainena porgandimahla, mis on valmistatud jaemüügikõlbmatust köögiviljast ja lõpetaks halvimal juhul biojäätme või loomsöödana.

Fermentatsioonitehnoloogia, mida Raw Edge kasutab, võimaldab märkimisväärselt parandada tooraine säilivusaega ja toiteväärtust ning vähendada köögiviljades looduslikult esinevaid suhkruid, pakkudes korraga nii maitseelamust kui ka tervislikkust.

Ettevõtte eesmärgiks on pakkuda tarbijale tervislikke, madala kalorsusega tooteid, mis on alternatiiviks suhkrurikastele või kunstlikult magustatud toodetele. Nende tehnoloogia tagab, et toodetes on alati elus baktereid, mis toetavad soolestiku tervist, mis omakorda aitab ennetada haigusi. Fermentatsiooniprotsessi võlu – lisaks elusatele bakteritele – seisneb ka selles, et bioaktiivsed ained (vitamiinid, antioksüdandid) muutuvad kehale omastatavamaks.

Raw Edge’i ärimudel seab sihiks toota igal sihtturul või regioonis kohalikku toorainet kasutades ja kohalike tootmispartneritega koostööd tehes. See vähendab transpordikulu ja süsinikujalajälge, võimestab kohalikke kogukondi ja aitab vähendada toiduraiskamist.

Suurbritanniast sai juhuste kokkulangemise tõttu Raw Edge’i esimene sihtturg. Nad tegid põhjaliku taustauuringu, kaasasid partnereid, kelle toel turul toodet positsioneerida ja laieneda. Neil on Suurbritannias olemas ka tootmispartner.

NBSCALE projekti raames oli eesmärgiks turgu põhjalikumalt tunnetada, kaardistada konkureerivaid tooteid ja tarbija teadlikkust, ning analüüsida hinnataset. “Meie ootused oli vastavalt seniste partnerite tagasisidele ning kindlasti ei soovinud me minna Suurbritanniasse pelgalt tunnetuse ja eelduse pinnalt,” ütles Raw Edge’i kaasasutaja Mariliis Mia Topp. Külaskäigu eesmärgiks oli plaanide teravikku konkreetsemaks seada.

Visiidi käigus sai aga selgeks, et praegu ei pruugi see olla kõige mõistlikum suund ja kapitali suunamine Suurbritanniasse ettevõtte tänases ärifaasis on ebamõistlik. “Usume, et see oli väga õige ajastus ning keskendume hetkel ärimudel kinnistamisele ja lähiturgudele,” sõnas Topp.

Raw Edge on nüüdseks Eesti turul olnud veidi üle aasta ja tarbijad on tooted väga hästi vastu võtnud. Tooted on kättesaadavad nii veebipoodides, jaekettides kui ka kohvikutes, restoranides ja spordiklubides.

Võrdlemisi lühikese ajaga on ettevõte saavutanud üsna palju. Näiteks osalesid nad 2023. aastal Ajujahi konkursil, kus saadi 2. koht. Lisaks on Raw Edge jõudnud Food500 edetabelis finalistide hulka (võrreldav Fortune500 edetabeliga). Raw Edge’i tooted on tunnustatud Pääsukese märgisega, mis on Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoja poolt väljastatav päritolu- ja kvaliteedimärk ning pälvinud Eesti Sommeljeede Assotsiatioonilt “Parimad Eesti Joogid” tunnustused.

Tulevikuplaanid keskenduvad tootearendusele ja lähiturgudele

Ettevõttel on kaks peamist strateegilist ärisuunda: tootearendus ja uute bakteritüvede biotehnoloogiline optimeerimine; toidu koostisainete leidmine ja arendamine (kasutamine oma toodetes ja litsentseerimine).

Raw Edge’i tulevikuvaade on olla tervisliku elustiili ning ringse majandusmudeli teerajaja läbi naturaalse, elus toidu ning ärimudeli, mis keskendub toiduraiskamise vähendamisele ja kohalikule tootmisele.

Aktiivselt tegeletakse tootearendusega

Lisaks karastusjookidele arendatakse välja uusi tooteid, näiteks elus piimhappebakteritega joogipulbreid ja suupisteid, mis on mugavad kaasa võtta ja kasutatavad erinevates olukordades (sobilikud näiteks sportlastele või sõjaväelastele).

Toimub järjepidev teadusarendus koostisainete leidmiseks

Eesmärgiks on eraldada porgandite rakuseintest magusa maitse ja prebiootiliste omadustega kiudaineid, mida saaks kasutada Raw Edge toodetes magusa maitse ning kiudainesisalduse tõstmiseks. Lisaks on teadusarenduses eesmärgiks leida suhkrule looduslikke alternatiive.

Ettevõte soovib pakkuda tooteid, mis kombineerivad tervislikud omadused ja suurepärase maitse, aidates samal ajal kaasa toidusüsteemi kestlikumale arengule.

Plaanitakse laiendada ringmajanduslikku ärimudelit jaekettidesse

Jaemüügi bioloogilise tooraine ülejääke võetakse tootmisprotsessis koostisosadena kasutusele niimoodi, et lõpptoote kvaliteet ei langeks. Seda mudelit soovitakse rakendada ka teistel turgudel, mis avaldaks olulist mõju senistele tarneahelatele, kus läheb praegu raisku märkimisväärne hulk toitu.

Välisturgude osas keskendutakse lähiturgudele. Läbirääkimised käivad nii Läti, Leedu kui Soome suunal.

Loe ettevõtte kohta lähemalt ja vaata üle, kus asub lähim pood, kust saad Raw Edge’i tooteid osta: rawedge.ee.

Northbound Scaleups (NBSCALE) on Tehnopoli, Turu Teaduspargi (Soome) ja Movexumi (Rootsi) ühisprojekt, mille eesmärk on aidata ettevõtetel uutele turgudele laieneda.

Mis on DigiPRO ja kes seda teevad? Loe siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli DigiPRO uudiskiri

Kolm korda nädalas spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks.