Viis põhjust, miks mõelda eksportimisele nüüd ja kohe

Kandideeri ekspordivõimekuse väljaõppe programmi BSR Go Abroad

Aasta lõpp läheneb ning traditsiooniliselt heidame pilgu möödunud aja õnnestumistele ning ebaõnnestumistele. Seda selleks, et planeerida uut perioodi ning seada selgem pilk oodatavatele tulemustele. Kuhu me teel oleme?  

Ettevõtjad tunnevad 2025. aasta eel küllaltki suurt ärevust, sest maksutõusude ja ebastabiilse rahvusvahelise majandusolukorra kõrval on turvatunde tekitajaid vähe. Aga ettevõtjate ühine tunnusjoon on alati olnud ambitsioonikus, julgus riske võtta ning ära tegemise tahe. Nii võib keeruline ja väljakutseterohke majanduskeskkond pakkuda hoopis julgustavat taganttõuget neile, kes varem on ettevõtlustegevusi pisut turvalisemalt organiseerinud. 

Rahvusvahelistumine kui võimalus kasvada 

Eesti väike- ja keskmised ettevõtted (VKEd) on tuntud oma uuendusmeelsuse, kohanemisvõime ja leidlikkuse poolest. Vaatamata Eesti digitaalselt arenenud keskkonnas tegutsemise eelistele, on suhteliselt väikese siseturu tõttu kasvuvõimalused sageli piiratud. Laienemist soovivatele VKEdele pakub eksport tohutut potentsiaali. 

Euroopa Liidu (EL) ühtne turg pakub juurdepääsu enam kui 450 miljonile tarbijale, võimaldades VKEdel oma kliendibaasi märkimisväärselt laiendada. 2022. aastal ulatus ELi eksport 2,2 triljoni euroni, mis toob esile piiriülese kaubanduse tohutud võimalused.

Eskpordiprogramm otsib osalejaid

Baltimere piirkonna ekspordiprogramm BSR Go Abroad otsib 2025. aasta kohorti osalejaid. Kandideeri ning saa osa ekspordivõimekuse väljaõppe programmist! Kandideerimiseks esita avaldus SIIN. 

2023. aasta sügisel käivitunud ekspordiprogramm Baltic Sea Region – Go Abroad on spetsiaalselt loodud ettevõtjate rahvusvahelise laienemise toetamiseks.

Programm pakub väärtuslikke teadmisi ja praktilisi oskusi, mis aitavad ekspordivõimekust kasvatada. Lisaks avanevad uksed võrgustikule, mis ühendab ambitsioonikaid ettevõtteid üle kogu Läänemere piirkonna.

Olgu sul juba kogemusi rahvusvahelistumisega või oled alles alustamas, BSR Go Abroad aitab sul astuda kindlamaid samme globaalsetel turgudel. Kandideeri programmi Tehnopoli veebilehel SIIN.

Viis põhjust, miks lisada 2025. aasta tegevuskavasse eksportimise võimekuse loomine

1. Rahvusvahelistumine kui võimalus arenguks 

Vaid 1,3 miljoni elanikuga Eesti pakub VKEdele piiratud kliendibaasi. Eksport võimaldab ettevõtetel pääseda ligi suurematele ja mitmekesisematele turgudele, näiteks Euroopa Liidu 450 miljonile tarbijale või kaugemale sellistesse piirkondadesse nagu Põhjamaad, Aasia või Põhja-Ameerika.

2. Tulude kasvupotentsiaal  

Eksportivate ettevõtete tulud kasvavad kiiremini kui ainult siseturule keskendunud ettevõtted. 2021. aastal teatasid Euroopa eksportivad VKEd 30% suuremast tulude kasvust võrreldes mitteeksportijatega. Näiteks Soome ja Rootsi eksportivate Eesti idufirmade müük kasvas aastatel 2021–2023 kuni 40% tänu uuenduslikele pakkumistele ja nende turgude lähedusele.

3. Suurem kasumimarginaal 

Suure nõudlusega turgudele sisenedes võivad VKEd saavutada kõrgema kasumimarginaali. Näiteks Põhjamaadesse eksportivate tehnoloogiliste VKEde kasumimarginaalid suurenesid aastatel 2021–2023 kõrgetasemelise hinna tõttu kuni 25%. 

4. Riskide hajutamine ja riskide vastupanuvõime kindlustamine  

Jaotades müüki mitme turu vahel, saavad VKEd vähendada oma sõltuvust Eesti majandustingimustest – eksport on pehmenduseks kohaliku turu languse või ootamatute väljakutsete vastu.

Näiteks 2022. aastal avalikustatud ELi aruanne näitas, et mitmekesise ekspordiportfelliga VKEdel oli pandeemia ajal 40% väiksem tõenäosus märkimisväärseks tulukaotuseks ning et COVID-19 pandeemia ajal mõjutasid Eesti eksportijaid siseriiklikud piirangud 25% vähem. Kokkuvõtlikult – mitmekesistamine maandab riske ja loob stabiilsuse pikaajaliseks kasvuks. 

5. Konkurentsivõime kasv  

Eksport sunnib ettevõtteid uuendustele ja tõhusust parandama, et see vastaks rahvusvahelistele standarditele. OECD 2021. aasta uuring näitas, et eksportivad VKEd tutvustasid uusi tooteid või teenuseid 15% tõenäolisemalt kui mitteeksportijad. See mitte ainult ei muuda VKEsid konkurentsivõimelisemaks, vaid suurendab ka nende mainet. 

Rääkides mainekasvust, siis aastatel 2021–2023 teatas 70% eksporditurgudele sisenevatest VKEdest kaubamärgi nähtavuse ja usaldusväärsuse suurenemisest, eriti B2B sektorites. Eesti eksportijad, nagu Bolt ja Pipedrive, on pälvinud ülemaailmset tuntust, demonstreerides riigi asjatundlikkust ja innovatsiooni. Isegi väiksemad VKEd, kes ekspordivad nišitooteid, nagu käsitöönduslikud toiduained või tehnilisi lahendusi, on loonud rahvusvaheliselt tugeva kaubamärgiidentiteedi.  

Eesti VKEde jaoks ei ole eksport pelgalt võimalus – see on tee jätkusuutlikule kasvule ja pikaajalisele edule. Eesti piiridest välja astudes saavad VKEd riske hajutada, tulusid suurendada ja tugevamaid brände üles ehitada.

Mis on DigiPRO ja kes seda teevad? Loe siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli DigiPRO uudiskiri

Kolm korda nädalas spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks.