Suur lugu

Meediauuringute professor: laste Instagram ei ole mingi Zuckerbergi filantroopiline idee, see on selgelt seotud ärihuviga 

Tartu ülikooli meediauuringute professori Andra Siibaku üks uurimishuvidest on laste ja noorte internetikasutus.Foto: Heili Mägi

Meediauuringute professor Andra Siibak räägib uuest, digivahendite keskel üles kasvanud põlvkonnast, suurkorporatsioonide lastega seotud ärihuvidest ning sellest, kui mõistlik on oma võsukestele meelelahutuseks iPadi pakkuda.

PRO tellijale

Mullu vapustas Facebooki, uue nimega Meta vilepuhujana tuntuks saanud Frances Haugen kogu maailma, kui lekitas Ameerika meediaväljaannetele valiku ettevõtte sisedokumente, millest selgub, et tehnoloogiagigandile on juba ammusest teada, kui hävitavalt mõjub ettevõttele kuuluv Instagram teismeliste tüdrukute enesehinnangule. Ning mis veelgi hullem: selle leevendamiseks pole suurt midagi ette võetud. Tollal tundus laste vaimsele tervisele tehtud ülekohus lausa nii suur, et ajakiri Time ennustas Facebookile suurt ja valusat lõppu.

Ehkki tänaseks on Facebooki aktiivne metaversumi turundamine eelmise aasta mainekahjule veidi uut infokihti peale kasvatanud, on selge, et laste suhe digivahenditega on miski, mida ei saa päris ula peale jätta. Tartu ülikooli meediauuringute professor Andra Siibak, kelle sulest ilmus eelmisel aastal ka laste andmestumisest rääkiv raamat (“Datafied childhoods: data practices and imaginaries in children’s lives” ehk “Andmestunud lapsepõlved: andmepraktikad ja kujutlused laste elus”), aitab teemat lahti harutada.  

Me oleme tänaseks jõudnud enam-vähem nii kaugele, et täiskasvanuks on saamas esimene põlvkond, kes on ka päriselt internetis üles kasvanud. Mida me täna teame selle kohta, kuidas tehnoloogia inimeseks saamist mõjutab?

Tänapäeval on tehnoloogial kahtlemata inimeseks saamise juures väga suur roll, võib-olla isegi veel suurem, kui me endale teadvustame. Sest just seesama n-ö millenniumilaste põlvkond oli üks esimestest, kes uute tehnoloogiate, interneti ja sotsiaalmeediaga kohe sünnist peale kokku puutus, üles kasvas ja on nüüd jõudnud sellisesse ikka, kus nad ei kujuta oma elu ilma enam ettegi.

See lugu on PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 3 € kuu:

Tutvumishind!

PRO tellimus

  • Piiramatu ligipääs DigiPRO, E-kaubanduse, RMP, Rikka Geeniuse ja Ärigeeniuse artiklitele.
  • Ligipääs veel seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ajakirjade Autoleht, Autoleht Ekstra ja Digi artiklite lugemisõigus veebis.
  • Soodushinnaga sissepääs Geeniuse üritustele.
  • Soovi korral ajakiri Digi paberil.

26.99 € 3 € / kuu

Maksad esimesel kuul 3 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 26,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada. Juhul kui kasutad tellimuse vormistamiseks mobiilimakset, lisandub hinnale 0,32€ teenustasu.

Tellija andmed

Sellise registrikoodiga ettevõtet ei leitud
Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Maksan pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

Mis on DigiPRO ja kes seda teevad? Loe siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli DigiPRO uudiskiri

Kolm korda nädalas (esmaspäeviti, kolmapäeviti ja reedeti) spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud kommenteeritud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks. Iga uudiskirja magnet on meie ajakirjanike kirjutatud pikem artikkel, mis meie arvates võiks selles valdkonnas töötavaid inimesi huvitada ja neile vajalik olla