Ärikonverents SMM: milleks meile digitaliserimine ja missuguse konkurentsieelise see annab?

Kui vajadused me ümber ei muutu, siis see, kuidas neid vajadusi rahuldatakse peab olema ajas muutuv. Tuleb kohaneda. “It is not necessary to change. Survival is not mandatory,” on öelnud Ameerika statistik, insener ja juhtimiskonsultant William Edwards Deming.

Vanasti ei istunud me arvuti taga, vaid lappasime suured kaustikud ees läbi meeletutes kogustes perfokaarte, et näiteks laoseis oleks õige ja kaubad vastuvõetud ning välja saadetud. See tähendas muidugi kohutavat ajakadu.

Siis tulid arvutid ja internet. Justkui märk sellest, et tuleks loobuda aeganõudvatest käsitsi kirjutatud lehtedest. Kogu laomajanduse ja muugi jaoks tähendas see sootuks uut taset, aga ei lahendanud tervet probleemi. Muist infot, näiteks saatelehed, prinditi ikkagi paberile. Märke, et kõik protsessid saab teha kiiremaks, oleme näinud ammu, aga ometi ei ole seda tänaseni veel täielikult tehtud.

Kas seni puudusid lahendused?

Lahendused ei ole seni päris puudu olnud. Kuid, kui need ka on nüüdseks olemas, siis vastuvõtlikkus uutele lahendustele üle minna tuleb vaevaliselt.

Digitaliseerimise juures aitab väga palju aega võita reaalajamajandus. Ehk idee, mille kohaselt standardsed äritehingud ja haldustoimingud võiksid toimuda paberipõhise inimestevahelise suhtluse asemel digitaalse ja automaatse masinandmevahetuse vormis (uuringu “Reaalajamajanduse alused ja rakendusvõimalused” lõpparuanne, TalTech, august 2019).

Peitub ju digitaliseerimise põhimõte võimalikult täpsetel kontrollitavatel algandmetel. Siin ei räägi me enam kitsast laomajandusest vaid suuremast pildist, mis võimaldab andmevahetusi nii ettevõtete kui ka avalike registrite vahel.

19. oktoobril korraldab SA Tartu Ärinõuandla Smart Manufacturing Meetup ärikonverentsi juhtivtöötajatele, mille üks oluline teema ongi just digitaliseerimine.

Päev on jagatud kolme plokki, millest esimene keskendub tootlikkuse teguritele, teine reaalajamajanduse võimalustele ja kolmas plokk vigadest õppimisele.

Milleks mulle digitaliseerimine?

Vastus sellele küsimusele on lihtne – digitaliseerimine säästab väärtuslikku aega, kaotab ära kulukad protsessid ja annab ka konkurentsieelise. Ja kui sa pole enam konkurentsivõimeline ning konkurent saab tänu digitaliseerimisele pakkuda kiiremat teenust, siis kaotad reaalselt raha.

Konkurendil ehk ei oota veokijuht õues tiksuva veokiga, millal talle paberil saateleht väljastatakse. Kogu info kaubast, kaalust, mõõtmetest, sihtkohast ja muust on juba reaalajas edasi saadetud. Veokijuht on ammu sõidus ja kokkuvõttes pakutakse paremat teenust.

Põhimõtteliselt on küsimus selles, kuidas kõik need tegevused, mis söövad kasumit, elimineerida? Maailmaturul on enamuses allhanke ettevõtted – kui jääd oma tootmise ja tarnetega hiljaks, valitakse keegi teine. Rahvusvahelisel turul on tarnetäpsus ülioluline.

Kas suudad tööstusrevolutsiooniga sammu pidada või jääd ajale jalgu?

Reaalajamajanduse ekspert Sirli Heinsoo, kes esineb Smart Manufacturing Meetup’i päeva teises pooles, on sarnaseid digiprojekte juhtinud juba 2016. aastast. Alates 2019. aasta lõpust, kui Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium võttis reaalajamajanduse valdkonna oma eestvedamisele, on Sirli töötanud ministeeriumi reaalajamajanduse valdkonna juhina.

Smart Manufacturing Meetup konverentsil räägib Sirli, miks on see oluline samm vaja ära teha ja kuidas riik omalt poolt sellele kaasa aidata saab. Mismoodi on riik loonud toetava keskkonna, millised on reaalajamajanduse väljakutsed ja võimalused.

Arutleme ka teemadel, et millal ja kas üldse tekib olukord, kus digitaliseerimisest ei pääse enam keegi. Selelst kõneleb Aleksandr Miina Lean Digitalist.

Kas kõik õnnestub esimesel korral?

Sellest, kas digitaliseerimine õnnestub kohe esimesel katsel, räägitakse konverentsi kolmandas osas alapealkirjaga “Vigade vältimine”. Peaesineja Lauri Antalainen Digiwise’ist on alates aastast 2002. aastast nõustanud enam kui 50 ettevõtet äriarenduse teemadel.

Konverents püüab anda digilahendustest huvitatutele mõtteid sellest, mida saab protsessi õnnestumiseks ära teha juba enne seda, kui hakatakse valima digilahendusi. Samuti arutatakse, milline peab olema digitaliseerimise projekti või töötajate ettevalmistus, kas valima peab konkreetse inimese, kes digitaliseerimise eest vastutab ning kes kogu asja kontrollib.

Konverentsi eesmärk

Smart Manufacturing Meetup’i korraldava SA Tartu Ärinõuandla peamine soov on tuua osalejateni uued ideed.

Ühelt poolt saab sündmusel teada, mida riik pakub, sest tellides uuringuid, teab riik väga hästi, mis aitab parandada ettevõtete elu. Teisalt näidatakse, kuidas teha digipööret nii, et raha ja aeg poleks maha visatud.

Külastajani tuuakse elulised näited digitaliseerimisest ja ka probleemidest sellel teel. Teine suurem konverentsi eesmärk on rääkida laiemale publikule tööstusest.

Konverentsil toimuvad erinevad sisuettekanded ja on mitmeid põnevaid paneeldiskussioone, kus arutletakse tööstuse tänase seisu ja tuleviku üle. V-Spa konverentsisaali on oodatud ligi 300 tippjuhti ning osaleda saab ka veebi vahendusel.

Kui sind paeluvad digitaliseerimisega seotud teemad, ootame sind kindlasti Tartusse kohale. Liituda võib ka veebis ja osaleda tasub kindlasti. Smart Manufacturing Meetup programm on kiire ja hoogne, saalipileti hinnas on lõuna ja suupisted. Kõige olulisemad on aga muidugi esinejatelt saadavad mõtted ja väärtused ning loomulikult ka uute ärisuhete loomiseks kasulik pinnas.

Osta pilet otse FIENTA keskkonnast.

Mis on DigiPRO ja kes seda teevad? Loe siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli DigiPRO uudiskiri

Kolm korda nädalas (esmaspäeviti, kolmapäeviti ja reedeti) spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud kommenteeritud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks. Iga uudiskirja magnet on meie ajakirjanike kirjutatud pikem artikkel, mis meie arvates võiks selles valdkonnas töötavaid inimesi huvitada ja neile vajalik olla