Tarkvara arenduspartneri vahetamine: võimatu või siiski tehtav?

Uptime'i tegevjuht Eero Tohver soovitab, et arenduspartnerit vahetades tuleb olukord nii tehnilise kui ka ärilise poole pealt ära kaardistada mõistmaks, mis funktsionaalsus on olemas ja mis puudu ning hinnata, kas seni võetud lähenemine on realistlikult edasiarendatav või vajab ka tehnoloogiline pool kapitaalremonti.Foto: Uptime

Tarkvaraprojektid on alati keerukad ning pole harv, et midagi läheb valesti. Teatud juhtudel on ootamatused loomulikud ning kui probleemid saavad mõistlikult lahendatud, pole harilikult vaja ka suuremaid muudatusi ette võtta.

Kui aga peaks selguma, et koostöö ei hakkagi sujuma, arenduspartner on oma oskusi üle hinnanud või on teel muud ületamatud takistused, on mõistlik kaaluda arenduspartneri vahetamist.

Pigem õudne lõpp kui lõputu õudus

Uptime’i tegevjuht Eero Tohver nendib, et partneri vahetamine on midagi, millesse suhtutakse – ja peakski suhtuma – väga ettevaatlikult. Kellegi uue pardale võtmine, töörutiini käima saamine ja kõikide tehniliste nüanssidega kurssi viimine on ajamahukas ja stressirohke.

“Kui aga ka pärast tõsiseid pingutusi ei õnnestu olemasoleva partneriga probleeme lahendada, on uue teenusepakkuja kasuks otsustamine vältimatu – pigem õudne lõpp kui lõputu õudus,” ütleb Tohver.

Siiski on tema sõnul enne lõpliku otsuse langetamist oluline tõsiselt hinnata, kas partneri vahetamine on konkreetsel juhul mõistlik.

Näiteks kui tegu on peagi oma elukaare lõppu jõudva tarkvaralahendusega ning kogenud partner suudab seda elus hoida, siis pole ilmselt ka mõõdukate probleemide korral vahetuse tegemine mõistlik. Kui aga lahendus on alles noor või on sellega suured tulevikuplaanid, kuid praegune partner ei vasta ootustele, on vahetuse kasuks rääkivaid argumente oluliselt rohkem.

Arenduspartneri vahetamiseks pole kunagi ideaalset hetke ning isegi kui võib tunduda, et kuna juba on hulk eelarvet millegi ära tegemiseks kasutatud, on mõistlik samal rindel jätkata, tasuks pigem läheneda asjadele ratsionaalselt.

Tohver toonitab, et leides uueks partneriks ettevõtte, kel on kogemusi, kuidas halvale teele sattunud projekte õigele rajale juhtida, saab enamasti vahetusprotsess läbi tehtud ilma suurema valuta.

Kogemus loeb

Uptime’i poole on viimase 30 aasta jooksul pöördutud kümneid kordi sooviga, et võetaks üle arendus, mis senise partneriga pole õnnestunud. 

Tohveri sõnul on sellistel puhkudel olnud enamasti tegu olukordadega, kus senisel partneril polnud piisavalt arendusressurssi, teatud kindlaid kompetentse või oldi lihtsalt ülesannete keerukust alahinnatud. Samas on Uptime’il oma 200-pealise meeskonnaga vajalik know-how majas olemas.

Harvad pole ka juhud, kus senise partneriga jooksevad projektid karile, kuna meeskond on projektist väsinud ega jaksa enam pingutada, mõni võtmeoskusega inimene on tiimist lahkunud või otsustab teenusepakkuja oma põhitähelepanu suunata teistele tegevustele.

Soovid mõtteid põrgatada? Võta ühendust!

Seniste kogemuste pealt on Uptime’il tekkinud selge arusaam, kuidas keerukad projektid poole pealt üle võtta, võimalikult kiirelt skoop’i ja murede olemust mõista ning asuda tööle, et projekt uueks tähtajaks valmis saada.

See pole kunagi lihtne ning iga ülevõetud arendusprojekti kapist võivad välja tulla ka mõned luukered, kuid mitme aastakümne pikkuse kogemuse toel pole Uptime’i meeskond ületamatuid probleeme veel kohanud.

Eero Tohver ütleb, et kellegi teise alustatud arendust üle võttes on kõige olulisem mõista, kusmaal asjadega reaalselt ollakse, kui ulatuslikud on probleemid, kui õiged on seni võetud lähenemised ja kui paljut tuleks muuta, et sarnast olukorda uuesti vältida.

“Olukord tuleb nii tehnilise kui ka ärilise poole pealt ära kaardistada – mõista, mis funktsionaalsus on olemas ja mis puudu, ning hinnata, kas seni võetud lähenemine on realistlikult edasiarendatav või vajab ka tehnoloogiline pool kapitaalremonti,” selgitab ta.

Mõni lihtsam, mõni raskem

Kui mõnel juhul saab läbi lihtsalt, siis teinekord on tarvis ette võtta tõsisem vigade parandus, keerulisemal juhul isegi nullist alustada.

“Seejuures on oluline, et nii meie kui ka kliendi ootused klapiksid – kõik peavad mõistma, missugune on reaalne hetkeolukord, millised võimalused laual on, millised riskid on vaja maandada ja milline võiks välja näha edaspidine tegevus,” toob Tohver välja ning lisab, et suuremat projekti otsast peale alustada pole küll meeldiv, aga mõnikord on see vältimatu – isegi mõnda aega veel vana arenduspartneriga jätkates oleks see punkt varem või hiljem kätte jõudnud. Nüüd lihtsalt varem, ilma liigselt aega või raha kulutamata.

Selleks, et eesootavat täpselt hinnata, panustab Uptime enne projekti üle võtmist piisavalt aega, et seni tehtuga tutvuda. Selle eesmärk on mõista, missugune on reaalne seis ja mida edaspidi oodata.

“Soovime anda kliendile võimalikult ausa ja otsekohese hinnangu sellele, milline seis hetkel on, kuidas saaks asjadega edasi minna, kui kaua see aega võtaks ja kui palju maksma läheb. See kõik on oluline, et pärast tükk aega rabelemist poleks asjad taas punktis, kus klient peab mõtlema partneri vahetusele,” täpsustab Tohver.

Projektide ülevõtmisel tasub ka meeles pidada, et võimalusel tuleks eelistada kogemustega partnereid. Ideaalis kedagi niisugust, kes tegeleb igapäevaselt samasisulise tööga, nagu parasjagu puntrasse jooksnud projekti puhul teha tuleb.

“Projekti keskelt alustamine on oluliselt raskem kui algusest. See eeldab veidi süvateadmisi, kogemusi ja julgust. Meil on need olemas,” kinnitab Tohver.

Räägime lähemalt? Võta ühendust!

Mis on DigiPRO ja kes seda teevad? Loe siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli DigiPRO uudiskiri

Kolm korda nädalas spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks.