Trinidad Wiseman: tippvõistkond, mille eesmärk on muuta elu targemaks ja paremaks

Digimuutuse ja teenusedisaini ettevõtte Trinidad Wiseman (TWN) tegevjuht ja asutaja Ander Tenno ütleb, et TWN-i missioon on ehitada inimestele tarka tulevikku, kuid seda läbi inimkeskse teenuste loomise ja digitaliseerimise ning eesmärgiga muuta inimeste elu paremaks. 

Tenno selgitab avatud kaartidega, miks tehakse TWN-is asju just nii nagu tehakse ja mis eristab TWN-is töötamist teistes IT sektori firmades töötamisest. 

Muuseas – kui TWN-i kultuur ja väärtused sind kõnetavad ning tundub, et TWN-is töötamine võib olla sinu jaoks, tutvu töökuulutustega SIIN ja võta julgesti ühendust. Vabu töökohti on pea kõikides rollides tiimijuhist arendajate, analüütikute, disainerite ja testijateni välja. 

Vaid inimkeskne ettevõte saab luua inimkeskseid teenuseid

Tenno sõnul töötavad TWN-i teenusedisaini ja digimuutuse spetsialistid koos erinevate organisatsioonidega, kasutades oma aega ja teadmisi väga erinevate projektide ja väljakutsete juures.

“Inimkesksus on TWN-i loomisest saati olnud tähtsal kohal nii meie projektides kui ka töökultuuris. Oma projektides pöörame alati kõrgendatud tähelepanu kasutajakogemusele ja ligipääsetavusele,” kirjeldab Tenno. 

Ta selgitab, et kui TWN-is midagi juba looma hakatakse, siis eesmärgiga teha inimeste elu paremaks. Uus tehnoloogia on abivahend selle teenistuses, mitte eesmärk omaette. Ka Euroopas on Tenno sõnul hakatud sarnasele arusaamisele jõudma: näiteks veel üsna uus Industry 5.0 initsiatiiv ärgitab vaatama efektiivsusest ja produktiivsusest kaugemale ehk jätkusuutliku ja inimkeskse tööstuse suunas.

Kiidusõnad ütleb Tenno ka Eesti riigile, kes annab võimaluse luua avalikus sektoris ägedaid tulevikuvisioone ja töötada selliste digipöördeliste projektidega nagu proaktiivsed sündmusteenused, kus lähtutakse inimese kõige olulisematest elusündmustest.

Kasv või kasum pole eraldi eesmärk, vaid klientide tunnustus tööle

Kuigi ettevõttena on TWN üsna kiiresti kasvanud ning 2021. aasta lõpuks jõuti rohkem kui 110 inimese ning üle 8 miljoni eurose netokäibeni, ei tähtsustata kasvu ega kasumit üle. 

“Kasv ei ole eesmärk omaette, vaid näeme seda kui klientide tunnustust meie tööle ja võimalust pakkuda oma töötajatele uusi põnevaid väljakutseid,” lausub Tenno. 

Töökoht tarkadele ja iseseisvatele inimestele

TWN-i inimesi suunab Tenno sõnul kolm põhiväärtust: inimkesksus, professionaalsus ja autonoomsus. 

Inimkesksus tähendab mõistmist, et TWN ei ole ühesugustest ja asendatavatest “ressursiühikutest” koosnev struktuur, vaid kogum koos töötavaid inimesi, kes kõik on eraldi isiksused. Seetõttu on ettevõttes vähe rangeid reegleid ja protsesse. Küll aga on sõnastatud eesmärgid ja kirjeldatud ootused, kuidas eri juhtudel toimetada, abiks tüüplahendused, mallid ja nõuanded. 

Professionaalsusest rääkides on oluline aru saada, et TWN ei ole perekond. Pigem tasub seda vaadata kui kõrgetasemelist spordivõistkonda. Tippklubina antakse endast kõik, et mängijad saaksid areneda ja teha nii individuaalselt kui ka meeskonnana parima tulemuse. Vastu oodatakse töökust, sihikindlust ja initsiatiivi. 

“Kui meie koostöö ei suju, arutame koos asjad läbi ning otsustame, mida muuta. Reeglina sellest piisab, samas ei ole ka välistatud, et mõistlik võib hoopis olla jätkata kusagil mujal, et mitte raisata oma karjääri,” räägib Tenno.  

Autonoomsust ehk võimalust iseseisvalt toimetada hindavad kõik targad ja iseseisvad inimesed. Igaühel on võimalik valida omale sobivad töötegemise viisid ja vahendid nii, et sellest sünniks kliendile ja ettevõttele hea tulemus.  

Tenno toob välja, et TWN ei ole juhtideta organisatsioon. Nii juhtide kui spetsialistide rollid on vajalikud ning nad pole kuidagi üksteisest paremad või halvemad, vaid teevad lihtsalt erineva iseloomuga tööd. 

“Autonoomsuse rõhutamisega vähendame TWN-is igasugu kooskõlastusringe, aruandlust ja mikrojuhtimist,” selgitab ta struktuuri. 

Tenno lisab, et muidugi teatakse sedagi, et iga eksimus ei vaja kohe uue reegli kehtestamist. “Oleme uhked selle üle, et sektori kohta ebatüüpiliselt on meil tiimis väga hea meeste ja naiste tasakaal: TWN-i töötajatest üle 40% on naised.” 

Kaks olulist valdkonda: teenusedisain ja digimuutus

Sisemiselt on tegevused TWN-is jaotatud kaheks valdkonnaks – teenusedisain ja digimuutus. 

Teenusedisain tähendab uute teenuste loomist või olemasolevate arendamise protsessi. Vaadeldakse kogu protsessi, mitte ainult selle digitaalset osa. Teenusedisaini käigus analüüsitakse, kuidas muuta organisatsiooni protsessi ja teenuse osutamise kanaleid selliselt, et teenus oleks osutaja jaoks efektiivne ja tagaks hea kasutajakogemuse.  

Töö teeb Tenno sõnul põnevaks klientide mitmekesisus. Teenusedisaini projekte tehakse suurtele erasektori ettevõtetele (nt Tallink, Elisa, Telia) ja avaliku sektori organisatsioonidele (sh haridus- ja teadusministeerium, majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, siseministeeriumi infotehnoloogia- ja arenduskeskus) ning lisaks töötatakse ka idufirmadega.  

Suur osa teenustest on ühel või teisel moel toetatud digitaalsete lahendustega. Digimuutus ehk digitaalsete lahenduste kasutuselevõtt või vanemate lahenduste asendamine uutega on teenusedisaini kõrval teine tegevusvaldkond, hõlmates üle poole ettevõtte tegevusest.  

Miks digimuutus? Ühelt poolt annab see efektiivsust, teisalt võimaluse uute teenuste loomiseks automaatse andmetöötluse abil. Projektidest rääkides kuuluvad siia erinevad infosüsteemid ja menetluskeskkonnad, iseteenindused, juba mainitud sündmusteenused, aga ka siseveebid. 

Kõik TWN-i spetsialistid, kes klientidele teenuseid osutavad, kuuluvad kas teenusedisaini või digimuutuse valdkonna tiimidesse. Tiime on praegu kaheksa, igas neist 10-15 liiget.

Alati hästi toiminud tööde jagamise mudel

Müügiga tegeletakse TWN-is ühiselt ja valitakse koos sobivaim tiim, kes konkreetse projektiga toimetama hakkab. Ka projektimeeskondi komplekteeritakse samal moel ning vajadusel mitme tiimi spetsialiste kaasates. 

Digimuutuse tiimid koosnevad kõikidest vajalikest spetsialistidest nagu projektijuhid, arendajad, disainerid, analüütikud, testijad. Projekte on erineva suurusega: on väiksemaid kolme inimese projekte, aga ka suuri arendusi, kus meeskonnas 10 spetsialisti. 

Arendusmetoodikana on reeglina kasutusel Scrum või Kanban, aga kindlasti ei olda TWN-is mingi kindla metoodika evangelistid – see on lõpuks ikkagi ainult abivahend projekti tegemiseks. Töö haldamiseks kasutatakse Atlassiani vahendeid – Jira, Confluence jt. 

Teenusedisaini tiimidesse kuuluvad analüütikud, UX/UI spetsialistid, tugeva UX huviga front-end arendajad. Nende tiimide liikmed töötavad reeglina muude projektitiimide osana – kliendi juures või luues kaasa digimuutuse tiimide projektides – või teevad spetsialiseeritud projekte, nt ärianalüüs, UX analüüs, teenusedisain. 

Teenusedisaini valdkonna projektid on reeglina mõnevõrra väiksemad kui digimuutuse omad. Eraldi projektijuhti tavaliselt ei ole ning teenusedisaini spetsialistid on harjunud neid ise juhtima.  

Tiimijuhil on kahtlemata oma roll

Kui projektijuht vastutab mingi konkreetse projekti hästi kulgemise eest, siis tiimijuht tegeleb inimestega ja vastutab selle eest, et inimesed tema tiimis oleksid igati toetatud ja rahul.  

Tiimijuhi peamisteks ülesanneteks on hoida tiimi töölainel ja õhkkonda positiivsena. Tema on ka ettevõtte kultuuri ja väärtuste edasikandja oma tiimis. Ta aitab meeles hoida eesmärke ja seda, miks ettevõttes tehakse mingeid asju just teatud viisil. Tihti täidab tiimijuht ka projektijuhi rolli, aga digimuutuse tiimides on lisaks ka eraldi projektijuht, kes osa asju enda kanda võtab.

Tenno avaldab veel, et TWN hoolib oma töötajaist ning olemas on sportimistoetus ja prillikompensatsioon, mis on üsna elementaarsed. Lisaks pakutakse aga ulatuslikku Confido eratervisekindlustust ja põhjalikku tervisekontrolli paketti. Et tööl oleks lõbus, korraldatakse regulaarselt sündmusi nii tiimisiseselt kui kogu ettevõttele.

“Tiimikad ehk tiimisiseselt korraldatavad sündmused on meil eriti hinnatud ja populaarsed,” märgib Tenno. 

Mis on DigiPRO ja kes seda teevad? Loe siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli DigiPRO uudiskiri

Kolm korda nädalas spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks.