Kuidas kasvatada IT-meeskonda nii, et sa ei peaks neid aasta pärast koondama hakkama?

Elisa IT-juht Villu Teearu.Foto: Elisa

Arendusmeeskonna loomine on keerukas protsess, mis sõltub nii organisatsiooni suurusest, vajadustest kui ka toimimisloogikast laiemalt. Viimase aasta jooksul on paljud suurfirmad keerukate majandusolude valguses üle maailma IT-inimesi koondama hakanud. Elisa IT-juhi Villu Teearu sõnul tuleks kaaluda nii väljastpoolt abi kaasamist ja mõelda, kas alati on üldse inimesi juurde vaja.

Analüüsi, palju sul tööd on

“Kui rääkida väiksematest ettevõtetest, siis kõigepealt tuleb analüüsida, kas sul tegelikult on sellele IT inimesele täiskohaga tööd pakkuda. Kui täiskoha jaoks tegelikkuses ülesandeid ei ole, siis tasub kaaluda väljastpoolt teenuse sisseostmist, kuna kellegile ei meeldi niisama käed rüpes töö juures istuda ning nii läheb see raske vaevaga leitud IT inimene ilmselt varsti lihtsalt minema,” sõnas Teearu.

Teiseks tuleb Teearu sõnul arvestada, et kui väiksemasse organisatsiooni otsida üht inimest, siis peab ta olema üsna laia profiiliga, ehk inimene, kes oskab sisuliselt kõike. Suuremad organisatsioonid saavad endale lubada, et iga spetsiifilise ülesande jaoks on eraldi inimene, aga väiksemas organisatsioonis vastutab üks inimene tihtipeale pea kõige eest.

Kui ülesanded ei ole väga keerulised, võib vabalt piisata ühest toredast noorukist kas otse ülikoolist või paari aastase kogemusega. Samas kui on vaja teha komplekssemaid asju, tasub mõelda seeniorarendaja palkamisele.

Isiksused peavad sobima

Kui esimene IT inimene on juba tööl ja rahvast on juurde vaja, soovitab Teearu uute inimeste kaasamisel ennekõike mõelda sellele, kas nad sobivad isiksustena hästi kokku. 

“Tehnilisi asju saab alati juurde õppida, aga kui inimesed omavahel normaalselt läbi ei saa, siis ei saa ka töötamisest ilmselt suurt asja. Heas tiimis on koostöö esikohal, sisuliselt 1+1 peab võrduma rohkem kui 2,” sõnas Teearu ja lisas, et inimestel peab olema õppimistahe. Alati ei ole kõige olulisem, et töötaja oskaks kõiki peeni tehnikaid või arenduskeeli, vaid pigem peab ta olema õppimishimuline tiimitöötaja ning tehnilisi teadmisi saab omandada ka töö käigus.

Kasva rahulikult

Kui tiimi on vaja kaasata lisajõudu, soovitab Teearu mitte paaniliselt tormama hakata. “Alati ei ole rahulikult võtmine võimalik, teinekord on strateegiline otsus, et mõni toode on vaja kohe praegu valmis arendada ja siis ei saa ehk tiimi laiendamist vältida. Samas just sellistes olukordades võib kaaluda väljastpoolt arendusteenuse võtmist,” sõnas Teearu.

Samuti rõhutab ta, et teinekord on just ressursipuudus parim prioriseerija, seega enne kui hakata kiirelt uusi töötajaid võtma tasub kaaluda, kas neid asju, mille jaoks olemasolevatel inimestel enam aega ei ole, on üldse vaja teha. 

Üldisemalt jaotab Teearu organisatsioonid kahte leeri – kiirelt kasvavad väiksed ja traditsioonilised suuremad organisatsioonid. Kui tegemist on idufirmaga, siis mõnikord ei ole neil muud valikut kui võtta kiirelt palju inimesi tööle ja võib olla reaalsus, et neid on vaja mõne aja pärast koondada, kui investorite huvi lahtub või majandustuuled pöörduvad. 

Suuremate organisatsioonide puhul tasub aga IT-tiimi laiendamisel mõelda sellele, mille jaoks neid tööle võetakse. Kui lisainimesi on vaja ühe 3 kuuse projekti arendamiseks, siis selleks tasub kasutada väljast palgatud teenust. Uute inimeste kaasamisel tasub aga vaadata, et neile oleks pakkuda mingi pikaajalisem arendus või projekt, mis tagaks neile stabiilse töökoha pikemas perspektiivis. 

Mis on DigiPRO ja kes seda teevad? Loe siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli DigiPRO uudiskiri

Kolm korda nädalas spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks.