Kas sinu karjäär on planeeritud? Personalijuht Madalina Stoian selgitab, miks seda vaja on

Mida soovitab Microsofti vanem-personalijuht Madalina Stoian?Foto: depositphotos/Microsoft

“Isegi kui on 30 aastat kogemust ja pensionini jäänud kümme aastat, on oluline teada, mille poole püüdled,” sõnab Microsofti vanem-personalijuht Madalina Stoian. Tänapäeva kiirelt arenevas tehnoloogiamaailmas on aina tähtsam, et selge siht ei oleks ainult silme ees, vaid ka must valgel kirjas.

Pikemas usutluses räägib Madalina, millal on parim aeg karjääriplaani tegemiseks, mille taha pahatihti toppama jäädakse ning kuidas on sellest kõigest kasu ka siis, kui ametiposti üldse vahetada ei kavatse.

Kuidas karjääriarengut planeerida? Kust otsast pihta hakata? On seal kindlad strateegiad?

Microsoftis on oluline märksõna “thriving” (edenemine, arenemine – toim.). Microsoft soovib, et töötajad oleksid oma töös edukad, toetada nende karjääri ning inspireerida ja julgustada tegema tähenduslikku tööd. See on üks meie karjäärifilosoofia võtmekomponente.

Karjääristrateegiate osas on meil mitu võimalust, aga kõik algab karjääriarengu plaanist. Tavaliselt paneb selle kokku iga töötaja ise. Töötaja ülesanne on mõelda välja oma karjäärivisioon. Lihtsamalt öeldes tuleb igaühel teha selgeks, mida ta järgmisena teha soovib ning selle põhjal panna paika, kuidas sinnamaani kasvada ja areneda. Juhi roll on seejärel töötajat toetada, juhendada ning viia kokku teiste juhtide ja mentoritega, kes aitavad nende eesmärkideni jõuda.

Esmalt ongi kõige olulisem teada, mida soovid saavutada. Meie karjääriraamistikul on kolm tugisammast: esiteks, avastada, mis toob teile karjääris rõõmu ja rahulolu; teiseks, luua tugev partnerlus oma juhi ja mentoritega; ning kolmandaks, kasvada läbi teadmiste omandamise, töö tegemise ja pideva õppimise.

Milline roll on juhtidel ja mentoritel töötaja karjääri arengus? Kuidas neist suhetest kõige targemini kasu lõigata?

Microsoftis on mentoritel suur roll. Mentor kuulab, annab nõu, juhendab ja vastab, kui tekib küsimusi.

Kui mul on mentoriga kohtumine kokku lepitud, lähen kohale ettevalmistatult. See tähendab, et olen enda jaoks selgeks teinud, millest tahan rääkida, olen kirja pannud küsimused, mis on tekkinud jne. Siis saab mentor mind aidata, näiteks jagada kontakte või materjale, millest on omal kasu olnud, või toetuda oma kogemusele.

Mis on levinumad väljakutsed, millega töötajad karjääri planeerimisel silmitsi seisavad?

Minu kogemuse põhjal on kõige levinum väljakutse, et inimesed lihtsalt ei teegi karjääriarengu plaani. Sageli tahetakse midagi saavutada, aga tegelikult pihta ei hakata. Esimene samm on alati kõige raskem.

Minu arvates on väga oluline, et töötajal oleks selge karjääriarengu plaan, mida on arutatud juhiga ja millesse on kaasatud mentor või keegi teine. Kui pole selge, milline võiks olla järgmine samm, saab alati küsida nõu oma juhilt, kolleegilt või mentorilt.

Kas ideaalis peaks plaan olema paigas juba siis, kui lõpetad kooli ja hakkad esimest töökohta otsima?

Minu arust on karjääriarengu plaanist kasu igal karjääri etapil. Tõepoolest, noorena on rohkem võimalusi õppida ja teadmisi omandada, aga kui oled juba kogenud töötaja, saad arendada näiteks meeskonna juhtimise ja sõnumite edastamise oskust.

Karjääriarengu plaani võiks üle käia vähemalt kord aastas, et pilt oleks selge ja ajakohane. Kui soovid või eesmärgid muutuvad, tuleks plaani vastavalt kohendada. Näiteks kui soov on saada juhiks, tuleb ära kaardistada, mida selleks vaja on, ja teadlikult neid oskusi arendada. Kui tahad olla oma ala ekspert, tuleb keskenduda jälle teistele oskustele.

Nii et kunagi pole liiga hilja?

Kindlasti mitte. Isegi kui on 30 aastat kogemust ja pensionini jäänud kümme aastat, on oluline teada, mille poole püüdled. Väga vabalt võib olla, et soovid teha sama tööd edasi, aga elame ajal, kus kõik pidevalt muutub – sellega tuleb arvestada. Isegi kui ametinimetus jääb samaks, võivad tööülesanded muutuda ja võib-olla tuleb mõni oskus juurde õppida.

Kuidas Microsoft toetab töötajaid karjääri arengus ja milliseid ressursse on selleks saadaval?

Meil on palju eri võimalusi. Pakume oma töötajatele “üks ühele” mentorlust ja karjäärinõustamist. Samuti on meil grupimentorluse variant, mis tähendab, et kokku saavad sarnaste huvidega inimesed ning neid juhendab kogenud mentor. See annab võimaluse avatult vestelda ja kogemusi jagada.

Mida soovitada inimesele, kes tunneb, et on oma praeguses ametis ummikusse jooksnud ega tea, kuidas edasi liikuda?

Esiteks tuleks võtta aeg natukeseks maha ja vaadata enda sisse – püüda mõista, mis tegelikult huvi pakub, mitte ainult tööalaselt, vaid ka laiemalt. Kas meeldib inimestega suhelda, olete hea Toolsi kasutamises või programmeerimises.

Kui see on välja selgitatud, võiks pidada nõu mentori või kellegi teisega, keda usaldad. Vestluse käigus tekib kindlasti häid mõtteid. Siis saabki hakata koostama karjääriarengu plaani, mis on vastavuses tegelike soovide ja huvide ning arenguvajadustega. Aga ilma sisemise eneserefleksiooni ja tahteta ei saa midagi teha.

Millist tulevikku oma vaatenurgast tehnoloogiavaldkonnas näete? Milleks peaksid töötajad valmis olema?

Kuigi elame kahtlemata pideva muutuse ajastul, ei tasu unustada, et maailm meie ümber on alati muutunud. Usun, et lähitulevikus on kõige suurem muutus see, mil moel eri rolle täidame. Selle osas tuleks silmad lahti hoida.

Võtmemärksõna on elukestev õpe. Kui inimesed on uudishimulikud, avatud meelega ja soovivad õppida, käime alati ajaga kaasas. Oskused jäävad ka tulevikus tööalaselt väga tähtsaks.

Mis on DigiPRO ja kes seda teevad? Loe siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli DigiPRO uudiskiri

Kolm korda nädalas spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks.