Tutvume Pilvio uue partneriga: lahendus on üleval, nagu oleks selle veebipoest tellinud

Pilvio lõi käed ettevõttega StarlingScripts, kes on spetsialiseerunud DevOpsi töödele ja süsteemide arendamisele.Foto: Shutterstock

Tihti näeme ettevõtteid, kes proovivad olemasolevat arendusressurssi võimalikult optimaalselt jagada erinevate projektide ja eesmärkide vahel. Tulemuseks on arendustiimid, mis peavad korraga kõigega tegelema. Pilveteenustele üleminek võib muutuda aeganõudvaks ja väsitavaks protsessiks, mille käigus jääb realiseerimata DevOpsi potentsiaal ning kannatab süsteemide töökindlus.

Selle väljakutse lahendamiseks on Pilvio löönud käed ettevõttega StarlingScripts, kes on spetsialiseerunud DevOpsi töödele ja süsteemide arendamisele. Koostöö eesmärk on pakkuda terviklikke lahendusi erineva taustaga ettevõtetele idufirmadest kuni kogenud ettevõteteni, kes soovivad Pilvio platvormil oma teenuseid kaasaegse tehnoloogia abil hallata.

Kuidas koostöö välja näeb, kuidas kliendid sellest kasu saavad ning mis ettevõttega üldse tegemist on, räägib intervjuus lähemalt StarlingScriptsi tegevjuht Sven Anton.

StarlingScriptsi nimi on paljudele veel võõras. Kaua olete tegutsenud ja millega tegelete?

Alustasime 2023. aasta juunis. Tegeleme tarkvaraarendusega, kuid oleme suures osas spetsialiseerunud töödele, mis nõuavad DevOpsi, SRE (Site Reliability Engineering) jms teadmisi tarkvara toetavatest protsessidest ja süsteemidest. Näiteks justiitsministeeriumi loodud võlgnike registri hankes lõime arendajatele vajalikud keskkonnad arenduseks ja testimiseks koos skriptide ja automaatikaga, mis võimaldab täiendatud lahendusi vastavalt soovile neisse ka üles panna. Lisaks sellele nõustasime nii pakkujat (Aktors) kui ka hankijat Kubernetese kasutuselevõtuga seotud teemadel.

Siit tulebki hästi välja ka meie peamine väärtus: meil on kindlad teadmised ja kogemused tarkvara toetavatest protsessidest ja süsteemidest, mida tavalisel tarkvaraarendajal ei ole. Antud juhul ei olnud pakkujal (Aktors) DevOpsi kogemuse ja Kubernetese teadmistega arendajat. Seega tulimegi appi meie. Selline abi on kõige olulisem just projektide ja suuremate muudatuste algusfaasides, kus erinevad võimalikud stsenaariumid ja probleemid tuleb äri vajadustest lähtuvalt hoolega läbi mõelda. Halvasti planeeritud süsteemid, operatsioonid ja arendusprotsessid võivad tuua kaasa kuni 10 korda suuremad arenduskulud (näiteks suurem vajadus süsteemiadministraatorite järele süsteemide haldamisel, kõrgemad kulud pilves jne).

StarlingScriptsi tegevjuht Sven Anton.Foto: erakogu

Olete Pilvio partnerettevõte – kuidas koostöö välja näeb ning kellel ja kuidas sellest kasu on?

Loogika on iseenesest lihtne: Pilvio pakub kliendile arvutusressursid, meie seame need kliendi vajadustele vastavalt üles.

Kujutame ette, et kliendil on näiteks kiiresti vaja failide hoidmise teenust, mis ühtlasi võimaldaks jagada faile ka teiste partneritega. Failid võivad sisaldada isikuandmeid ja seetõttu tahaks, et failid jääksid kindlasti Eestisse.

Pilvio käest on võimalik tellida virtuaalserverid, mis kõik asuvad Eestis. Nende virtuaalserverite peale saame meie, StarlingScripts, üles seada vabavaralise failide haldamise teenuse Nextcloud. See võtab meil 1–3 päeva, sõltuvalt sellest, kui ranged on turvalisuse nõuded ning kui kiiresti klient vajalikud andmed meile edastab. Kui teenus on üleval, saab klient hallata faile nii nagu mistahes veebiteenuse kaudu.

Teine, suuremat tööd nõudev näide on pilveteenuse pakkuja vahetamine. Näiteks klient soovib teenused järk-järgult üle tuua AWS-ilt (Amazon Web Services) Pilvio peale.

Jällegi, Pilvo pakub siin pilveteenuseid ja -ressursse. Meie ülesanne on teha migratsioon Pilviosse võimalikult lihtsaks ja valutuks. See eeldab sageli juba konsultatsioone ja ühist planeerimist. Kui olemasolevad protsessid pole veel kaardistatud, siis tuleb sedagi teha. Kusjuures, sellised üleminekud on ka hea võimalus arendusprotsesse parendada, seega tuleb kindlasti teemad läbi mõelda äri vajadustest lähtuvalt. Kui kliendil on olemas ka enda operatsioonide või arendusmeeskonnad, siis on meie ülesanne anda töö, olgu see siis kood (IaC – Infrastructure as a Code), dokumentatsioon, arhitektuuri diagrammid jne, üle nii, et kliendi enda tiimid on võimelised lahendusi kohe kasutama. Täpselt niimoodi andsime ka üle koodi Aktorsi arendajatele, kellest oli eespool juttu, kus kogu tiimile jäi võimekus lahendusi nii vajadustele vastavalt kasutada kui muuta või täiendada.

Milliseid eeliseid selline partnerlus kliendi vaates pakub?

Partnerina tunneme Pilvio teenuseid läbi ja lõhki. Aitame uute lahenduste testimisel ja ka toetavate lahenduste arendamisel, mis kasutavad näiteks Pilvio platvormil saadavat Terraform providerit või SDK-d (Software Development Kit). See ongi meie eelis võrreldes sarnaseid lahendusi pakkuvate ettevõtetega, kes ei ole Pilvio partnerid.

Seega, kui klient on otsustanud kasutada Pilvio pilveteenuseid ärilistest vajadustest lähtuvalt, nagu näiteks kulude kokkuhoid, siis StarlingScripts partnerina saab tagada vajaduste maksimaalse realiseerumise. StarlingScripts partnerina saab tagada selle, et kulud oleksid tõepoolest madalad: kuluefektiivne ressursside kasutus, kiire arendus, madal halduskoormus meeskondadele.

Mainisite Terraformi – mida see endast kujutab ja millist praktilist kasu kliendile pakub?

Terraform on tööriist, mis võimaldab hallata tarkvara toetavat taristut koodina (IaC – Infrastructure as a Code). Taristu haldamine koodina on DevOpsi praktika üks alustalasid, mille praktiline kasu seisneb võimaluses hallata pilveressursse teadlikult ja efektiivselt koostöös mistahes teise arendajaga.

Võtame näite varasemast tavapärasest praktikast. Süsteemiadministraator paneb virtuaalserveri peale üles veebiteenuse. Ta kirjutab serverisse konfiguratsioonifailid, skriptid ja paneb käskude abil tarkvaraprotsessid tööle. Kui veebiserveriga midagi juhtub ja teine süsteemiadministraator seda veebiserverit uurima asub, jääb ta sageli hätta, sest ta ei tea, mida esimene täpselt tegi. Teinekord ta peab sõna otseses mõttes tuhlama serveri ajaloos, et leida üles vajalikud failid ja skriptid. Veelgi enam, kui tekib vajadus panna üles samasugune server teiseks otstarbeks, peab administraator täpselt sama aeganõudva protsessi uuesti läbi tegema. Kusjuures võib juhtuda nii, et sama funktsiooni täitvad serverid on nüüd hoopiski erinevalt üles seatud.

Terraform lahendab selle probleemi ära. Kui keegi on varasemalt veebiserveri üles seadnud, siis näeb teine arendaja või administraator kohe koodist ära, kuidas server on üles seatud. Kui on vaja sama server üles seada, siis piisab kasvõi koodi kopeerimisest – mõned minutid ja sama lahendus on teise serveri peal olemas.

Terraform toetab kõiki levinumaid pilveteenusepakkujaid. Isegi muid kolmandaid teenuseid, mis on API-de kaudu hallatavad, nagu JIRA ja Slack, saab Terraformi kaudu hallata. See ongi tema teine suur kasu: üks tööriist erinevate (pilve)teenuste haldamiseks. See teeb ettevõttesiseste operatsioonide ja süsteemide haldamise märkimisväärselt lihtsamaks võrreldes traditsiooniliste viisidega nagu juba ülal kirjeldatud.

Partnerluse seisukohalt ongi just nimelt multicloud-võimekus Terraformi kõige olulisem väärtus. Kui kliendil on näiteks mõned teenused AWS-is, Google Cloudis või Azure’is, mida sealt on raske üle tuua Pilviosse (nt andmebaasid, domeenid, riistvara turvamoodulid (HSM)), siis Terraform võimaldab kõiki neid erinevaid ressursse lihtsasti ühe koodina hallata. Kõik Terraformi eelised, mis eespool said nimetatud (IaC, ressursside efektiivne ja teadlik haldamine koostöös teiste arendajatega), jäävad alles.

Multicloud-lahenduste haldamine Terraformiga ei tee ainult operatsioonide meeskonna tööd lihtsamaks, vaid annab kliendile ka paindlikkuse ressursside planeerimisel. Kui Pilvios on virtuaalserverid soodsamad, siis ei pea enam pikalt planeerima ja töötama teenuste ületoomiseks, vaid piisab üksnes muudatustest Terraformi koodis ja soodsam lahendus ongi käes.

Pakute kliendile terviklahendust. Mida see reaalsuses tähendab?

See tähendab, et kõik tarkvara toetavad süsteemid ja protsessid on üles seatud StarlingScriptsi poolt Pilvio pilveteenuste peale. Näiteks Pilvio kodulehel välja toodud valmislahendused nagu Kubernetese klaster või juba eespool mainitud Nextcloudi failihoidla. Pärast terviklahenduse üleandmist saab klient seda kasutada, ilma et tal oleks vaja eraldi majasisest tehnilist kompetentsi. Lahendus on üleval, nagu oleks selle veebipoest tellinud.

Kui soovite saada pilveteenuste kohta täpsemat infot, võtke ühendust Pilvio spetsialistidega.

Mis on DigiPRO ja kes seda teevad? Loe siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli DigiPRO uudiskiri

Kolm korda nädalas spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks.