Suur lugu

Martin Villig heategevusest: kui saad keskmist palka, võiks 5-10 protsenti olla täitsa realistlik, mida annetada

Bolti kaasasutaja ja tuntud ingelinvestor Martin Villig.Foto: Bolt

Tehnoloogiaärimees Martin Villig on lubanud suunata vähemalt kümnendiku oma varandusest heategevusse. Üks Eesti rikkamaid inimesi räägib lähemalt, miks ta seda teeb ja miks on ta otsustanud suuresti just haridust toetada.

PRO tellijale

Villigu ja Wise’i asutaja Taavet Hinrikusega kahasse asutatud Heateo haridusfond alustab neil päevil oma teist kolmeaastast perioodi, mille jooksul investeeritakse Eesti üldhariduse arendamisse 2 miljonit eurot. Esimese fondiga veidi üle miljoni euro erinevatele algatustele jaganud Villig on hariduse võtnud oma südameasjaks. Tänasel päeval valutab ta oma südant kõige rohkem just koolijuhtimise kvaliteedi, õpetajate järelkasvu ja õppima õppimise oskuse pärast, mis saavad olema ka haridusfondi uue perioodi fookusteemad. Lisaks lubatakse osa summast annetada ka sõjapõgenike laste haridustee toetamiseks.

Mis hetkel sa ise esimest korda tundsid, et sul on vahendeid ja motivatsiooni, et panustada oma finantse ka mujale kui näiteks ingelinvestorina idufirmadesse?

Mõttelaadilt olen ma proovinud inimesi aidata juba pikalt: ka gümnaasiumis astusin mõne inimese kaitseks välja, kui mulle tundus, et neid ei koheldud võib-olla õiglaselt. (Muigab.) Ka siis, kui töötasin 2000. aastail Tallinna börsil ja Skype’is, olin selle kõrvalt näiteks Eesti Noorte Kommertskoja liige, mis tegi erinevaid heategevusprojekte.

Väiksemaid annetusi olen ma teinud juba 15-20 aastat, aga see on olnud sellises tavapärases mahus, nagu eestlased ikka teevad. Süsteemsemalt olengi ma sellega tegelenud alates 2018. aastast, kui me Taavetiga (Hinrikus – E.Ä.) Heateo sihtasutuse juures haridusfondi käivitasime ja hakkasime haridusprojektidesse panustama. Sellest ajast olen ma ka ise proovinud jõudumööda suuremaid summasid annetada: esialgu haridusfondi ja olen vaadanud ka rahvusvahelisemalt erinevaid projekte, mida võiks toetada.

Sinu filantroopiatausta uurides torkab silma, et oled otsapidi seotud ka sellise põhimõttega nagu “efektiivne altruism”. Mis see on?

Mina saan sellest nii aru, et kui tuua võrdlus investeerimisega, siis inimesed küsivad ju investeerides nõu erialaspetsialistide käest ja proovivad leida endale kõige parema riski ja tulu suhtega investeerimistooteid. Kui me vaatame siin kõrval heategevust, siis pigem üritatakse otsuseid teha emotsiooni ja mitte niivõrd andmete pealt. Efektiivse altruismi soovitus ongi see, et kui sa kuskile annetad, siis proovi aru saada, mis on selle annetuse mõju.

Sageli on ju olnud näiteid, kus heategevusorganisatsioon proovib enda meelest küll midagi head teha, aga pärast selgub uuringutest, et tegelikult sellest kasu ei olegi; mõnikord tekitatakse isegi kahju. Üks efektiivse altruismi põhimõte ongi see, et alati tasub vaadata, kas need algatused ise ka uurivad oma mõju; kas selle tegevuse taga on uuringud; kas see on teaduslikult tõestatud.

See lugu on PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 3 € kuu:

Tutvumishind!

PRO tellimus

  • Piiramatu ligipääs PRO artiklitele.
  • Ligipääs investeerimisportaali Rikas Geenius artiklitele ja analüüsidele.
  • Ligipääs veel kümne Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

23.99 € 3 € / kuu

Maksad esimesel kuul 3 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 23,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

Mis on DigiPRO ja kes seda teevad? Loe siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Telli Geeniuse kõige hinnalisemad lood oma postkasti

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate DigiPRO ja Ärigeeniuse olulisematest lugudest.