Kuidas taastada katastroofi? Ettevõtete pilvevarunduse lahenduste võrdlus

Varundamine on hea meetod andmete pikemaajaliseks säilitamiseks.Shutterstock

Andmete tähtsus ettevõtetes kasvab jätkuvalt. Samas tuleb igal ettevõttel arvestada võimalike ootamatute süsteemihäiretega. Kui inimliku eksimuse tõttu läheb kaotsi kasvõi üks oluline fail, võib seiskuda terve osakonna töö või kliendibaasi teenindamine. IT riistvara füüsiline hävimine tulekahju või üleujutuse tõttu, voolukatkestus, vargus või krüptoviirusega pihta saamine võivad tähendada aga kogu äritegevuse seiskumist.

IT-spetsialistidel on äritegevuse järjepidevuse tagamisel eriline roll. Andmete replikeerimine, kiire hädataaste ja teised varunduslahendused on päästerõngaks, mis võimaldavad peale mistahes intsidenti kiiresti tavapärase äritegevuse juurde tagasi pöörduda, ilma et ettevõttel tekiks suuri ärikahjusid.   

Mis vahe on varundamisel ja replikeerimisel?

Varundamine on hea meetod andmete pikemaajaliseks säilitamiseks. Varukoopiaid tehakse tavaliselt mingi kindla perioodi järel. Näiteks võib seda teha iga päev teatud kindlal ajal. Tavaliselt tehakse seda öösiti, et serverid oleksid vähem koormatud.

Replikeerimine aitab kriisiolukordades, kui terve serverikeskus peaks hävima. Varukoopiast taastamine võib sellises olukorras väga kaua aega võtta või ka ebaõnnestuda, juhul kui varukoopia asus samas majas. Replikeeritud serverite käivitamine peaks toimuma aga minutitega.

Parima tõrkekindluse tagavad aga mõlemad varunduslahendused korraga.

Kuidas valida sobivaimat ja usaldusväärset varundamise ja katastroofide taastamise tarkvara?

Ettevõtte sujuva töö tagamiseks ei ole mõistlik andmeid varundada ja replikeerida samas andmekeskuses, kus hoitakse originaalandmeid, sest serveririkke korral puuduks sellise strateegia puhul andmetele ligipääs. 

Miks eelistada pilvevarundust?

Seetõttu tuleks eelistada pilvekeskkonda, kus originaalandmete replikatsioonid ja varundused on hajutatud erinevate andmekeskuste vahel, mis tagab rikke korral kohese juurdepääsu oma andmetele.

Paljudele ettevõtetele pakub pilv ühtlasi võimalust vabaneda ressursimahukatest riistvaralahendustest ja investeeringutest ning automatiseerida muid protsesse, mis säästab nii aega kui ka raha.

Pilvevarunduseks ja andmete replikeerimiseks on turul mitukümmend tarkvaralist lahendust. Teenust valides tuleb esmalt läbi mõelda ettevõtte spetsiifilised vajadused.

Varundustehnoloogilised nõuded

Varukoopiate tegemine pilve pole alati lihtsalt niisama andmete iga natukese aja tagant kopeerimine. Teenusel on ka muid tahke.

Iga pilvevarundamise teenuse eelised ja puudused sõltuvad nii andmete keskkonnast kui ka peamistest varundustehnoloogilistest nõuetest. 

Varunduse lahendust valides tuleks arvestada nii masinate arvuga, andmemahuga kui ka sellega, kui kiiresti ja kui pika aja tagant andmed taastatakse, kui õnnetus juhtub. Erinevatel ettevõtetel on erinevad taluvuspiirid ja vastavalt sellele tuleb kujundada ka pilvevarunduse tingimused.

Muud nõuded

  • Kus ja kuidas platvormi toetatakse ehk kas müüja tugimeeskond on kohalik ja kiirelt kättesaadav?
  • Kus andmeid hoitakse?
  • Millised on SLA ja lepingutingimused?
  • Kas on mingeid varjatud kulusid, näiteks andmete allalaadimise või taastamise kulud?
  • Kas lahendus võimaldab täita andmete hoidmisega seotud õiguslikke ja regulatiivseid nõudeid?

Turu kõige nõutumate ja populaarsemate lahenduste seas on Veeam Backup ja VMware lahendused. Toome välja neli kõige populaarsemat VMware platvormil töötavat lahendust.

VMware vSphere Replication 

VMware vSphere Replication on hüperviisori põhine asünkroonne replikeerimise lahendus vSphere virtuaalmasinatele. Võimaldab andmete kaitset virtuaalses andmekeskuses paiknevatele virtuaalmasinatele. 

See lahendus on kuluefektiivne ja eelkõige mõeldud mitte liiga kriitilistele aplikatsioonidele, mille andmete kadumise (RPO) lubavus ettevõtte talitluspidevusplaani põhjal on üle kahe tunni ning teenuste taastamise kiiruse vajalikkus (RTO) üle ühe tunni.

vSphere Replicationi tugevus on tehnoloogiline pool. Virtuaalmasinaid replikeeritakse hüperviisori tasandil, mitte ei tehta snapshot´e. See tähendab seda, et varundus ei mõjuta virtuaalmasinate töötamise latentsust.

VMware Cloud Director Availability

VMware Cloud Director Availability on avariitaaste (DraaS – Disaster-Recovery-as- a-Service) lahendus, mis võimaldab kliendil ühest veebiliidesest (Cloud Director) hallata ja automatiseerida erinevates andmekeskustes asuvaid virtuaalmasinate ja vApp´de replikatsioone (varundust). Samuti saab selle abil viia läbi avariitaastet andmekeskuste vahel ning seadistada automaatset avariitaastet oma (on-premises) andmekeskusest pilvekeskkonda ja vastupidi. Näiteks kui peamine sait pole saadaval, siis on võimalik läbi varusaidi virtuaalmasinad ning vApp´id taastada ja kui rike on kõrvaldatud, siis hiljem uuesti peasaidil tööle panna.

See lahendus on mõeldud eelkõige ettevõtte kriitilistele aplikatsioonidele, mille andmete kadumise (RPO) lubavus ettevõtte talitluspidevusplaani põhjal on alla 15 minuti ning teenuste taastamise kiiruse vajalikkus (RTO) elulise tähtsusega (5 minutit).

Kuigi varundamise võimekuseks on kuni üks aasta, on optimaalne piirmäär üks nädal tulenevalt ajaliselt võrdsete vahedega jaotuvast maksimaalsest 24st salvestuspunktist varundamise perioodi peale. 

VEEAM Backup

VEEAM Backup on taskukohane ja hõlpsasti kasutatav varunduse lahendus, mis toetab VMware vSphere virtuaalseid keskkondi. Üldjuhul teevad selle lahenduse valijad kord nädalas täieliku varunduse ja ülejäänud aegadel osalised varundused. See aitab kulusid kokku hoida.

Lahendus on mõeldud eelkõige andmete varundamiseks pikemaks ajaks kui üks aasta. Replikeerimise põhiselt on see mõeldud ettevõtte kriitilistele aplikatsioonidele, mille andmete kadumise (RPO) lubavus ettevõtte talitluspidevusplaani põhjal on 5 min – 24 h ning teenuste taastamise kiiruse vajalikkus (RTO) 15 – 30min.

Antud lahenduse tugevuseks on virtuaalmasinate, vApp´de, virtuaalmasina ketaste ja failide taastevõimalused tuttavas Cloud Director keskkonnas. 

Peamiseks puuduseks snapshot-ide tegemine, mis kasutab palju virtuaalmasinate ressurssi.

VMware Snapshot

VMware Cloud Director´i keskkonna snapshot-i funktsionaalsus on eriti tänuväärne enne erinevate muudatuste tegemist. Eelkõige soovitame seda võimalust kasutada tarkvarauuenduste puhul. Kui virtuaalmasina muudatuste ajal midagi valesti läheb, saab snapshot´i abil hetkega taastada endise olukorra. 

Snapshot tähendab virtuaalmasina seisu salvestamist. Et seda läbi viia, peab olema virtuaalsest andmekeskusest tellitud piisavalt vaba ruumi. Snapshot reserveerib ühe virtuaalmasina kohta sama palju ruumi, kui on virtuaalmasina enda suurus. Kulude optimeerimiseks on võimalik lühiajaliselt ketta mahtu suurendada ja peale uuendust vähendada.

Rõhutame, et snapshot-i puhul ei ole tegu jätkusuutliku backup-iga. Tasub ka meeles pidada, et snapshot-i hoidmine üle paari päeva muudab kettasüsteemi aeglasemaks. Näiteks ühe nädala vanuse snapshot´iga muutub kettasüsteem kaks korda aeglasemaks ja ühe kuu vanuse snapshot´iga neli korda aeglasemaks. Cloud Director platvormil saab virtuaalmasinast teha ainult ühe snapshot´i ja kui virtuaalmasinast teha templiit, siis snapshot kaasa ei tule.

Kokkuvõte nimetatud teenuste eelistest ja puudustest

VMware vSphere ReplicationVMware vCloud AvailabilityVEEAM BackupVMware Snapshot
RPO 5min-24h5min-24h5min-24hÜhekordne vastavalt vajadusele
RTO Alates 5min kuni 24 salvestuspunktiAlates 5min kuni 24 salvestuspunkti15-30min (oleneb virtuaalmasina ketta suurusest)Puudub
vCloud Director haldusEiJahJahJah
SnapshotEiEiJah, võib tekitada probleeme suurema ressursi kasutusega (100GB+ RAM, 1TB+ storage) virtuaalmasinatesJah
Varukoopiate säilitamise aegOptimaalne kuni 7 päevaOptimaalne kuni 7 päevaPiirangutetaOptimaalne kuni 72 tundi
EelisReplikeerimise käigus virtuaalmasinate töö latentsus ei muutuKiire Disaster Recovery as a Service teenus

Kliendil on täielik kontroll oma virtuaalmasinate ja vApp´de varunduse ja halduse üle
Turvaline pikemaajaline andmete varundamineKiire virtuaalmasina taastamise võimekus ebaõnnestunud tarkavaruuenduse korral
PuudusedKliendil puudub võimalus ise varundust juhtida ja virtuaalmasinaid taastadaEi ole mõistlik üle 7 päeva andmeid varundadaVäga suurte virtuaalmasinate taastamine on ajamahukas

Snapshoti tegemine võib tekitada probleeme suurte ressursi kasutusega (100GB+ RAM, 1TB+ storage) virtuaalmasinates
Ei ole jätkusuutlik varunduslahendus, sest pikema aja jooksul muudatustega snapshoti faili suurus kuhjub ja muudab omakorda kettasüsteemi aeglasemaks

AS WaveCom on 20-aastase kogemusega kõrgkäideldavate serveriteenuste pakkuja.

  • Wavecom on VMware’i virtualiseeritud lahenduste Advanced Partner.
  • Andmekeskus ja teenused vastavad ISO 27001:2013 standardile. 
  • Esimesena Baltikumis omab Wavecom VMware Cloud Verified akrediteeringut.
  • Alates 2021 on ette näidata ka Disaster Recovery as a Service akrediteering, mis on maailmas ainult 25 VMware partneril.
Mis on DigiPRO ja kes seda teevad? Loe siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli DigiPRO uudiskiri

Kolm korda nädalas spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks.