Tootejuht on ettevõtte kasumlikkuse vedur. Mida ta oskama peab?

Toote pidevalt heal tasemel ja kliendi vajadustega vastavuses hoidmine on parasjagu kulukas ülesanne, mis tasub end ära, ütleb Microsofti Tallinna harus seda ametit pidav Selene Marieta Gnadenteich. (c) Foto: Kristi Sits
Toote pidevalt heal tasemel ja kliendi vajadustega vastavuses hoidmine on parasjagu kulukas ülesanne, mis tasub end ära, ütleb Microsofti Tallinna harus seda ametit pidav Selene Marieta Gnadenteich.Foto: Kristi Sits

„Ma olen nagu orkestrijuht: dirigent ise ei oska kõiki pille mängida, aga tema otsustab, millist lugu me mängime ja mis tempos. Muusika ei kõla ilma temata tervikuna. Aga dirigent ei ütle tromboonimängijale, kuidas ta peaks trombooni mängima – seda peab ta ise teadma.“

Nii selgitab oma koordineerivat rolli kolleegidega Microsoft Eesti arenduskeskuse tootejuht Selene Marieta Gnadenteich, kelle vastutada on Skype’i kasutajatele tasuliste teenuste makselahenduste pakkumine.

Ilma hästi töötavate makselahendusteta ei püsi ükski veebiteenus ega võida kasutajaid veebipood. Kuna tegemist on rangelt reguleeritud valdkonnaga, siis püüab tema tiim olla turust alati ees, olgu küsimus siis turvalisuses, privaatsuses või mõnes muus teemas.

Tootearenduse valdkond on peamine eeldus selleks, et ettevõte kasvaks läbi innovatsiooni. Aga tooteid tuleb arendada nutikalt, et asjast kasu oleks, töö vilja kannaks ja toode elujõuline püsiks.

Toote jätkusuutlikuna hoidmine on olulisim väljakutse

„Ma olen ettevõtete puhul näinud, kuidas toodetele luuakse järjest uusi kasutusvõimalusi ja arendatakse neid eelisjärjekorras, unustades ülejäänud süsteemi jätkusuutlikkuse,“ räägib Selene. “Uute võimaluste juurde lisamisest märksa aeganõudvam, kallim ja keerukam on tagada, et kliendikogemus tervikuna püsiks kõrgel tasemel ja süsteemid oleksid ajakohased ka aastate möödudes.“

Tootejuht peaks hoolitsema kogu toote elutsükli eest, alates loomisest ja kasvufaasist, selle jooksul toote funktsionaalsuste või terve strateegia kohandamisest kuni lõpuks toote amortisatsioonini.

Kui lühidalt kokku võtta, siis vastutab tootejuht toote strateegia ja edu eest. See tähendab, et pidevalt peavad olema selged kliendi vajadused-võimalused ja samuti see, kuidas toode ettevõtte jaoks väärtust loob ehk raha sisse toob.

“Kui tootetiimi eesmärk oleks tuua turule uus trendikas automudel, siis tootejuhi ülesanne on öelda, kui kiire, mis kujuga ja millise mugavusvarustusega see tulema peaks ning miks seda uut autot üldse vaja on,“ selgitab Selene.

Kuidas hoida fookust?

Tootejuhi töö seisneb pidevas fookuse hoidmises ja põhjendatud adekvaatsete otsuste tegemises, ütleb Selene.

„Selle eelduseks on, et sa üldse tead, mis on su fookus. Kogu aeg peab teadma, kas see, mida me täna teeme, pakub kliendile väärtust? Miks me seda teeme? Kellele me seda teeme? Mida klient vajab?“ loetleb ta kontrollküsimusi. Kliendikesksuse tagamine moodustab väga suure osa edu valemist ja loob eeldused parimate sekka tõusmiseks.

Sealjuures tuleb meelde jätta, et need vastused pole kunagi püsivad. „Pidevalt peab endalt küsima, kas valikud, mis ma eile tegin, on asjakohased ka täna?“ märgib Selene.

Asja seletamiseks toob ta näiteks aeglase lifti probleemi. Sul on majas lift, aga majaelanikud kurdavad, et see on liiga aeglane. Lifti hooldajal on olukorra lahendamiseks mitu varianti: kas lifti mootor kiirema vastu välja vahetada, kõrvale teine lift lisada või hoopis liftikabiini peegel paigaldada. Enamikul juhtudel, nagu teadlased on näidanud, piisab viimasest.

„See on heaks illustratsiooniks, et kõiki probleeme pole vaja tehniliselt lahendada. Tootejuhina pead aru saama, milles probleem tegelikult seisneb. Praeguse näite puhul: peegliga lift polnud enam liiga aeglane, sest sõitjad said seal ennast peeglist imetleda,“ muigab Selene. Lahendus on tegelikult palju lihtsam ja odavam, kui esmapilgul arvata võiks.

Infot tuleb küsida nii klientidelt kui oma tiimist

Kuidas aga kõigile neile eelmainitud küsimustele adekvaatsed vastused saada? „Tootejuht ei tegutse kunagi üksi, tema taga on alati terved tiimid. Neil kõigil on oma roll: tehniline tiim vastutab teostamise eest, disainer toote kasutatavuse eest ja tootejuhina on minu ülesanne jälgida, et toode looks väärtust ja oleks elujõuline,“ räägib Selene.

Tootejuhi kätte koguneb info turuvajaduste kohta, müügiinfo, finantsinfo, teave tehniliste väljakutsete kohta. Teistega koos töötamine aitab tootega seotud probleeme paremini mõista ja lahendada. Tootejuht peab selle info põhjal andma järgmised suunised tiimile. Need tuleb selgelt kommunikeerida, et vältida meeskonnas möödarääkimisi ja infosulgu.

Selguse loomine on tähtis

Oluline on suhelda kõigi osapooltega: küsida tiimidelt vajaminevat infot ja neile infot vastu anda. Tootejuhi võimekuses on tagada tiimile keskkond, milles nad saavad rahulikult oma põhieesmärkidele keskenduda, muretsemata väliste mõjutuste või kliendisuhtluse pärast. Tootejuhil endal tuleb klientidega pidevalt suhelda, kas otse või näiteks klienditoe kaudu, et saada aru, kuidas kliendid pakutavat vastu võtavad.

„Tootejuhi esmane ülesanne on selguse loomine. Kui annad ebaselgeid signaale, on tulemus kehv. Selged peavad olema ka edu kriteeriumid: kuidas me teame, et asi läks korda?“ selgitab Selene oma tööd.

Hierarhilist positsiooni tootejuhil ei ole. Tema mõjukus tuleb läbi usalduse, mis tuleb ise luua, mõtiskleb Selene. „See tekib aja jooksul. Seetõttu on päris uude tiimi tootejuhiks tulemisel omajagu väljakutseid.“

Mis on DigiPRO ja kes seda teevad? Loe siit

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kolm korda nädalas

Telli DigiPRO uudiskiri

Kolm korda nädalas (esmaspäeviti, kolmapäeviti ja reedeti) spetsiaalne DigiPRO liikmetele tehtud kommenteeritud uudiskiri, et sa midagi olulist maha ei magaks. Iga uudiskirja magnet on meie ajakirjanike kirjutatud pikem artikkel, mis meie arvates võiks selles valdkonnas töötavaid inimesi huvitada ja neile vajalik olla